Brev
Spørgsmålet
Hej Brevkasse
Jeg er en pige på 15. Der er denne her dreng jeg har været vild med siden børnehaven, vi går på 2 forskellige skoler.
Jeg vil gerne prøve at snakke med ham, og sige hvad jeg føler, men ved ikke hvordan jf skal spørge ham og hvad jeg skal sige.
Kan virkelig godt lide ham, men er bare mega dårlig til at snakke med drenge, for bliver vildt nervøs og bange.
Hilsen pigen der ikke kan snakke med drenge.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Vi får tit spørgsmål fra både piger og drenge, der ligner dit. Der er nemlig rigtig mange i din alder, der synes det er svært. På den ene side er det dejligt at være forelsket, og på den anden side er det også svært og sårbart, fordi man kan risikere at blive afvist, når man lukker op for sine følelser.
Så du er slet ikke alene.
Det lyder som om, du har besluttet dig for at være modig og tage chancen. Det synes jeg er godt. Du har i mange år gået og været småforelsket i drengen, og nu skal det være!
Jeg vil foreslå, at du starter med at skrive til ham. Det er nemmere end at stå over for ham. Prøv at tænke på, hvad du gerne vil have, at I skal lave sammen. Skal I spille? Skal I dyrke sport? Skal I gå i biografen? Skal han hjem og besøge dig?
Du kunne også invitere et par veninder og et par drenge mere, f.eks. til en spilleaften, hvis dine forældre er indstillede på det. Så er I nogle stykker sammen, og du kan måske få en fornemmelse af, om han også har følelser for dig.
Hvis du har nogle gode veninder, kunne du også spørge dem, om de har nogle ideer til, hvad du skal gøre. De har måske selv prøvet at være i samme situation, og har nogle erfaringer, som du kan bruge.
Jeg vil ønske dig held og lykke med det og sender dig mange gode tanker.
Hilsen fra BørneTelefonen