Brev
Spørgsmål til kærlighed og sexualitet.
Hej børnetelefonen. 🙂
Har nogle spørgsmål som jeg ville blive ekstremt glad for at få nogle svar på. 🙂
1) Er det normalt at se porno i en alder af 13?
Jeg er begyndt at se forelsvis meget porno ( ved godt det er fantasi, og opdigtet. ) og elsker at røre ved mig selv og er det normalt at penis er en smule skæv?
Når jeg har stiv penis går den altid en smule til højre. Det gør ikke ondt at trække den mod midten men er bange for at det vil blive en forhindring til sex i fremtiden.
Hver eneste gang en attraktiv pige kommer forbi på min alder bliver min penis stiv og jeg kan ikke lade være med at forestille dem nøgen.
Jeg vil ikke sige jeg er særlig populær så har aldrig rigtig haft en kæreste eller nogle pigevenner.
Jeg er lige for tiden meget vild med en sød pige fra min klasse. Hun er virkelig sød, attraktiv og kan ikke lade være med at kikke på hende i klassen.
Har brug for nogle tips til hvordan jeg finder ud af om hun også er intraserret i mig.
Jeg er en forelsvis genert person, men for hende er jeg villig til at sætte alt på spil.
Det eneste problem er jeg er en smule tyk. Har fået såkaldte ”manboobs”.
Jeg er i gang med at tabe mig, mine forældre har fuldstændig lukket for alt fed mad og slik og begynder snart til en sport igen.
Virkelig fedt at i frivilligt hjælper unge med problemer, har lært en del herinde.
Mange tak!
Virkelig meget respekt! 🙂
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev, og tusind tak for de søde ord. Fantastisk at du godt kan lide at bruge os, og rigtig dejligt at høre, at du har lært en del herinde.
Du spørger, om det er normalt at se porno, når man er 13 år. – og ja det er det. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person, hvornår man begynder at se porno og om man ser porno, men det er ikke unormalt, at man ser det som 13-årig. Før i tiden var der måske ikke så mange, der så porno som 13-årige, men tiden har ændret sig meget, og det er blevet nemt at se porno, for eksempel på internettet. Desværre også meget porno, som er alt for voldsomt og slet ikke for børn - så pas nu rigtigt godt på dig selv.
Det er også meget normalt, at penis kan være en lille smule skæv, eller hælde til den ene side. Vi er alle sammen forskellige, så det er ligesom at nogle mennesker er høje mens andre er lave. Det har ikke nogen betydning i forhold til sex, at penis er lidt skæv.
Da du er 13 år, synes jeg også lige at det er vigtigt, at fortælle lidt om puberteten. Drenge kommer i puberteten når de er mellem 10 – 17 år. I denne periode vil der ske en masse med kroppen, både hvad angår udseende, men også med ens tanker og følelser. Som du også selv skriver, vil man begynde at opdage, at det er rigtig rart, at røre ved en selv, og man kan få svært ved at styre, hvornår ens penis bliver stiv. Det er ikke altid, at der skal så meget til, før penis bliver stiv, og det kan for nogle være irriterende, hvis det sker, når man for eksempel er i skole. Hvis penis bliver stiv når man helst ikke vil have det, kan det hjælpe at tænke på noget ”kedeligt” eller noget man ikke synes er frækt og måske gå i løse bukser, så andre ikke lige kan se det og begynde at drille - selvom det er helt normalt.
Hvor lyder det dejligt for dig, at du er vild med en sød pige fra din klasse. Det er en dejlig følelse man har, når der er en man er vild med. På vores hjemmeside har vi nogle scoretips til, hvordan man kan få kontakt til den man er vild med. Hvis du er interesseret i det, skal du klikke på linket her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde ud af, om pigen også er interesseret med dig. Måske kan du prøve at holde øje med, om hun også kigger på dig en gang i mellem. Man kigger tit på den man er vild med, ligesom du selv skriver, at du også gør. Hvis du får øjenkontakt med pigen, kan du prøve at kigge på hende og smile, og se om hun smiler tilbage til dig.
Mon du har fortalt nogle af dine venner, at du er vild med pigen? For så kan de måske spørge pigen, om der er en i klassen hun godt kan lide. Hvad tænker du om det?
Jeg tror, at der er mange andre ligesom dig, der er generte. Man kan også tit blive genert, hvis man skal snakke med den, som man godt kan lide. Jeg tror ikke, at det betyder så meget, om man er populær eller ej, men det handler om at vise, at man faktisk tør at snakke med den man kan lide. - at man på en eller anden måde, udstråler lidt selvsikkerhed. Det har også tit en betydning, om man kan have det sjovt sammen. Og selvom du er genert, kan du sagtens være rigtig sjov. Jeg ser det ikke som et problem, at du er en smule tyk - det er også normalt at man samler lidt sammen for at kunne vokse i højden. Spring ud i det, begynd måske stille og roligt, at snakke lidt med pigen. Sig hej om morgenen når I går forbi hinanden og smil til hende en gang i mellem. Måske kan I blive gode venner, og når hun først kan se, hvilken sød fyr du er, kan det være, at hun får lyst til at være mere end din ven.
Du skriver, at du er i gang med at tabe dig. Det lyder til, at det er noget dine forældre hjælper dig med, og hvor er det bare dejligt. Det er nemlig meget nemmere at tabe sig, hvis der er nogle der støtter en i det. Det er samtidig også nemmere at tabe sig, hvis man går til noget sport, som man synes er sjovt at gå til. Hvilken sport skal du mon begynde til?
Held og lykke med det hele. Jeg håber, at du har fået svar på alle dine spørgsmål. Hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen