Spørgsmål til kærlighed og sexualitet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Mange tak for dit brev, og tusind tak for de søde ord. Fantastisk at du godt kan lide at bruge os, og rigtig dejligt at høre, at du har lært en del herinde.

Du spørger, om det er normalt at se porno, når man er 13 år. – og ja det er det. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person, hvornår man begynder at se porno og om man ser porno, men det er ikke unormalt, at man ser det som 13-årig. Før i tiden var der måske ikke så mange, der så porno som 13-årige, men tiden har ændret sig meget, og det er blevet nemt at se porno, for eksempel på internettet. Desværre også meget porno, som er alt for voldsomt og slet ikke for børn - så pas nu rigtigt godt på dig selv.

Det er også meget normalt, at penis kan være en lille smule skæv, eller hælde til den ene side. Vi er alle sammen forskellige, så det er ligesom at nogle mennesker er høje mens andre er lave. Det har ikke nogen betydning i forhold til sex, at penis er lidt skæv.

Da du er 13 år, synes jeg også lige at det er vigtigt, at fortælle lidt om puberteten. Drenge kommer i puberteten når de er mellem 10 – 17 år. I denne periode vil der ske en masse med kroppen, både hvad angår udseende, men også med ens tanker og følelser. Som du også selv skriver, vil man begynde at opdage, at det er rigtig rart, at røre ved en selv, og man kan få svært ved at styre, hvornår ens penis bliver stiv. Det er ikke altid, at der skal så meget til, før penis bliver stiv, og det kan for nogle være irriterende, hvis det sker, når man for eksempel er i skole. Hvis penis bliver stiv når man helst ikke vil have det, kan det hjælpe at tænke på noget ”kedeligt” eller noget man ikke synes er frækt og måske gå i løse bukser, så andre ikke lige kan se det og begynde at drille - selvom det er helt normalt.

Hvor lyder det dejligt for dig, at du er vild med en sød pige fra din klasse. Det er en dejlig følelse man har, når der er en man er vild med. På vores hjemmeside har vi nogle scoretips til, hvordan man kan få kontakt til den man er vild med. Hvis du er interesseret i det, skal du klikke på linket her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil finde ud af, om pigen også er interesseret med dig. Måske kan du prøve at holde øje med, om hun også kigger på dig en gang i mellem. Man kigger tit på den man er vild med, ligesom du selv skriver, at du også gør. Hvis du får øjenkontakt med pigen, kan du prøve at kigge på hende og smile, og se om hun smiler tilbage til dig.

Mon du har fortalt nogle af dine venner, at du er vild med pigen? For så kan de måske spørge pigen, om der er en i klassen hun godt kan lide. Hvad tænker du om det?

Jeg tror, at der er mange andre ligesom dig, der er generte. Man kan også tit blive genert, hvis man skal snakke med den, som man godt kan lide. Jeg tror ikke, at det betyder så meget, om man er populær eller ej, men det handler om at vise, at man faktisk tør at snakke med den man kan lide. - at man på en eller anden måde, udstråler lidt selvsikkerhed. Det har også tit en betydning, om man kan have det sjovt sammen. Og selvom du er genert, kan du sagtens være rigtig sjov. Jeg ser det ikke som et problem, at du er en smule tyk - det er også normalt at man samler lidt sammen for at kunne vokse i højden. Spring ud i det, begynd måske stille og roligt, at snakke lidt med pigen. Sig hej om morgenen når I går forbi hinanden og smil til hende en gang i mellem. Måske kan I blive gode venner, og når hun først kan se, hvilken sød fyr du er, kan det være, at hun får lyst til at være mere end din ven.

Du skriver, at du er i gang med at tabe dig. Det lyder til, at det er noget dine forældre hjælper dig med, og hvor er det bare dejligt. Det er nemlig meget nemmere at tabe sig, hvis der er nogle der støtter en i det. Det er samtidig også nemmere at tabe sig, hvis man går til noget sport, som man synes er sjovt at gå til. Hvilken sport skal du mon begynde til?

Held og lykke med det hele. Jeg håber, at du har fået svar på alle dine spørgsmål. Hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.