Spørgsmål om sex

Hej bb

Det er sådan at jeg har en skøn kæreste, på 14 som mig. Vi har været sammen i næsten 1,5 år. Jeg har mange gang prøvet at give hende finger, og gør det stort set hver gang vi er sammen. Jeg har også prøvet at slikke hende nogen gange. Hun har også givet mig hand mange gange.

Jeg har så lige et par spørgsmål omkring sex.

For det første kunne jeg godt tænke mig at høre om jeg kan få nogen form for sygdom ved at slikke min kæreste, eller om hun kan få en sygdom ved at give mig blowjob. Hvilket vi har talt om, og vi måske godt kunne tænke os at prøve.

For det andet ville jeg høre om jeg er for ung til at sådan have rigtig sex med hende. Vi kunne nemlig begge godt tænke os det, og jeg har købt kondomer til hvis det nu en dag skulle ske.

Der er dog også et problem med vores første gang. Det er at vi ikke ved hvornår det skal være. For vores forældre er næsten altid hjemme, så vi er aldrig alene. Og når vores forældre ikke er hjemme har jeg 2 søskende og hende 1, som så er hjemme. Og vi tør ikke rigtig at have sex når der er nogen andre. Finger, hand, og at slikke tør vi dog godt, da det er lidt nemmere at stoppe hvis der kommer nogen.

Til sidst ville jeg også lige høre om det er normalt at man synes det er frækt at komme på sin kæreste. Jeg prøvede det nemlig her sidste gang hun gav mig hand, der kom jeg på hendes mave, og jeg synes det var virkelig frækt.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dine spørgsmål. Hvor er det dejligt at høre, at du er så glad for din kæreste. Det lyder som om I er rigtig gode for hinanden, og at I kan tale om sex. Hvor er det dejligt for jer.

Det er så fint, at I tænker over at beskytte jer mod kønssygdomme. Og man kan faktisk godt kan få en kønssygdom, selvom man kun har oralsex, altså sex med munden. Hvis man vil være sikker, skal man derfor bruge beskyttelse, fx kondom. Der er også noget, der hedder slikkelapper. Det er et tyndt stykke film, man kan bruge, når pigen slikkes.

Hvis I ikke har været sammen med andre, er det usandsynligt at en af jer har en kønssygdom, som fx HIV, klamydia mm. I kan smitte hinanden med, Men, man kan godt smitte hinanden med andre sygdomme. Fx med forkølelsessår (herpes). Hvis en af jer derfor har et forkølelsessår på munden, skal I ikke slikke hinanden. I kan også smitte hinanden, hvis I har svamp. Derfor er det vigtigt, at man ikke har sår, udslæt, rødme eller kløe i munden eller på kønsdelene, når man dyrker oralsex.

Der er ingen regler for, hvornår man er klar til sex. Nogle er parate, når de er på jeres alder. Andre er måske yngre eller meget ældre. Det vigtige er, at I begge to har lyst og føler jer klar. Derfor er det så godt, at I stille og roligt lærer hinanden og jer selv at kende. Og hvor er det godt at høre, at du også har tænkt på beskyttelse til den dag, hvor I begge er parate. Det er god stil.

Jeg kan godt forstå, at I har lyst til at være alene, når I skal i seng sammen første gang. Hvis det er helt umuligt at finde et tidspunkt, kan I måske låse døren? Så er I sikre på, at der ikke er nogen, der bare kommer ind. Mon det kunne være en ide?

Og svaret på dit sidste spørgsmål er ”JA”. Det er helt almindeligt at synes, det er frækt at komme på sin kæreste. Men det er selvfølgelig vigtigt, at din kæreste også godt kan lide det. Ellers skal I finde på noget andet.

Jeg håber, du har fået nogle svar, du kan bruge? Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Du er også velkommen til at besøge http://privatsnak.dk/, der er en rådgivning, der er eksperter i at svare på spørgsmål om sex og samliv.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?