Splittede følelser…

Jeg er 17 år og har en kæreste på 19, han er den bedste kæreste man nogensinde kunne ønske sig, han elsker mig præcis som jeg er og han er der altid for mig.

Han er den eneste dreng jeg nogensinde har stolet på, åbnet mig op for og haft et længere forhold til (min første rigtige kæreste).

Han har fortalt mig at jeg er hans eneste ene, og at jeg er den pige han vil bruge resten af sit liv med, og han vil nyde hvert et øjeblik han har med mig. Vi har været sammen i 1 år.

Jeg er lige startet i 1.g, men mit problem er at jeg gerne vil slå mig løs og bare gøre lige præcis hvad jeg har lyst til gennem mine år på gymnasiet, jeg er bange for at jeg om 3 år kommer til at fortryde at jeg havde en kæreste gennem min tid i gymnasiet.

Jeg elsker selvfølgelig min kæreste virkelig højt, og jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvis vi ikke var sammen længere. Jeg ville ønske at jeg havde mødt ham 5 år senere end jeg gjorde. Jeg er bare så i tvivl om hvad jeg skal lytte til, mine følelser for ham, eller mine lyster til at slå mig løs?

(Mindre detalje; vi har et langdistance forhold da jeg bor i en by på sjælland, og han i en by på fyn, vi har været kæreste i det år jeg har gået på efterskole. En efterskole på fyn. Vi har været på ferie sammen, og laver generelt rigtig meget sammen.)

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå dit dilemma, og det lyder som et rigtigt svært valg, du står med. Jeg lægger dog mærke til, at du flere gange skriver, hvor højt du elsker ham, og hvor meget han betyder for dig. For mig lyder det som om, at I to har noget rigtigt fint sammen, og hvor er det dejligt, at du har mødt en, du tør stole på og åbne op overfor.

Jeg kan dog sagtens forstå dine tanker omkring, at det er tidligt at binde sig, og at du gerne vil kunne slå dig løs i gymnasietiden og gøre det, du har lyst til, men her bliver jeg også nysgerrig på, hvad du mon mener med, at "slå dig løs"? Er det mon at gå til en masse fester, at kysse med nogle nye fyre eller noget helt tredje?

Hvis det betyder at være sammen med andre fyre, så er det selvfølgelig ikke så godt at have en kæreste. Samtidig tænker jeg også, at får du lyst til at være sammen med andre, så er det måske også, fordi du ikke længere har de helt store følelser for ham? Og omvendt; hvis du elsker ham; har du så lyst til at være sammen med andre?

Hvis det mere handler om at kunne bruge en masse tid sammen med dine nye klassekammerater og gå til fester, hygge og en masse andet, var det mon så noget, du kunne snakke med ham om? Ville han mon kunne forstå, at du gerne vil være sammen med de andre fra gymnasiet, og at I måske ikke ses så meget i en periode?

Nu ved jeg ikke, hvad du plejer at lave sammen med din kæreste. Om I er mest derhjemme eller I også er ude hos hinandens venner. Men jeg tænker, om han måske kan være med indimellem, når du skal være sammen med dine gymnasievenner, så han også lærer dem at kende?

Jeg tænker i hvert fald på, om det mon behøver at være enten-eller? Altså enten er du kæreste med ham eller også kan du slå dig løs. Det kommer som sagt måske lidt an på, hvad du mener med at slå dig løs.

Du kan eventuelt også prøve at give det et par måneder og så se, hvordan du har det med det til den tid? Måske er du mere afklaret, når du har gået på gymnasiet lidt længere tid. Både med dine følelser omkring din kæreste, og om du føler dig begrænset i forhold til at slå dig løs. Kunne det mon være en mulighed?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at ringe eller sms´e til Børnetelefonen på tlf: 116111, hvis du har brug for yderligere svar.

Jeg håber, du får en rigtig dejlig gymnasietid.

Mange knus og kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.