Brev
Usikker om en special pige, det driver mig til vandvid
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen. Rådgiver har læst hele brevet.
Hej,
Den her skal nok have noget ” back story” først
Så der er den her pige ved navn K, og vi har basically kendt hinanden siden vi var født. Tilbage i sommeren 2022, vi begynde virkelig at blive gode venner, lidt akavet men bedre venner.
Så startede vi så i 8. klasse og det blev bare bedre og bedre, indtil jeg så fandt ud af hun kunne lide mig fra en af mine venner, jeg kalder hende T
Jeg havde kunne lide hende i en del tid på det tidspunkt. Der går lidt tid og jeg invitere hende og nogle andre venner hjem til mig, det går faktisk ok, så jeg invitere dem hjem til mig igen 2 uger efter.
Problemet var at jeg, dagen før, var blevet presset så hårdt af T, så jeg havde sprugt K om vi skulle være sammen. Jeg havde faktisk overvejet det 2 uger før, jeg havde tænkt mig at sige det face to face, men jeg er for akavat omkring K, og jeg tør ikke rigtig noget, med mindre det er hende der kommer op til mig.
T prøvet hele tiden at sige ” hey, skal du ikke lig med mig og K ned og hente noget vand ” eller noget i den stil.
Når men anyways, jeg spurgte K og hun sagde faktisk ja, YAY tænkte jeg jo så.
Næste dag sagde vi måske et par sætninger til hinanden. det var så skide akakavet.
3 dage senere lige i begyndelsen af efter års ferien får jeg så den her besked  hvor hun skriver, at hun ikke vil være kæreste lige nu, fordi hun ikke føler sig klar til en kæreste. Hun skriver det ikke handler om mig. Hun vil hellere være venner, men skriver også måske er jeg klar en dag i fremtiden
Helt totalt fair og jeg er ikke sur på nogen måde, jeg sagde faktisk “Ja, jeg havde det faktisk lidt på samme måde for at være ærlig.”
så yeah. 2 måneder går og vi taler måske nogen gange sammen, men aldrig one on one som før.
så kommer og går juleferien, vi taler endnu mindre på det tidspunkt. Hun prøver faktisk et par gange at tale med mig i januar, men jeg er en meget stor kujon, så jeg turde slet ikke.
så i febuar stopper hun helt med at tale med mig. Jeg havde faktisk også været ude 2 gange med en af mine venner og 2 andre piger, inkluderende T, bare mig og dem.
jeg kunne ikke engang lide dem, og den ene kendte jeg dårligt nok, jeg talte meget mere med T end jeg gjorde før.
Før Ms syndspunkt kan jeg godt se at hvis hun kunne lide mig på det tidspunkt, så har hun da helt givet op.
Jeg skulle havde tager chancen og talt med hende. Jeg er bare en idiot.
jeg tror det var det meste af den der backstory der som jeg kan huske.
K havde fødselsdag, jeg overvejet at sige tillykke, min dumme hjerne tænkte at hun ville tænke jeg var underlig eller sådan noget, mærkelidt, ikke sandt ?
Hun sagde såment bare “TAKK” over text. så det gjorde mig jo glad.
Nu ved jeg ikke om jeg bare er crazy men hun havde ikke skrifted sit profil billede i 5 måndeder på discord, men den næste dag har hun så skifted det, og jeg tror hun har gjort det 1-2 gange mere efter jeg sendet den. Selvføldig kan det bare være helt tilfældig.
Anyways, hvad er pointen overhoved med mit brev tænker du nok.
Jo ser du, jeg vil faktisk gerne tale med K igen, altså som venner, ikke fordi jeg ikke vil være sammen sammen med hende, men at jeg har det fint uden at være sammen sammen.
Problemet er bare at fordi jeg er så dum, så har jeg jo selvføldig ignoreret hende lige siden decemeber, igen, det var altid hende der kom op til mig.
Det er meget muligt at hun ikke kan lide mig længere, men et andet brev jeg fik herfra, har også sagt at måske hun kan lide mig, men gør det samme som jeg gør, gemmer det fra den anden. Og jeg tænker lidt, jeg lever kun en gang, hvorfor ikke prøve bare at tale med hende, det ville ikke være så svært, vel ?
De eneste timer vi har sammen er 2 timer om ugen, der er hun konstant sammen med hendes bff.
jeg vil rigitg gerne tale med K igen, men aner ikke hvordan jeg skal gøre det.
Jeg ved godt det er simpelt, sig hej og spørg om nogle ting, men ville hun så ikke tænke det er mærkeligt ? hvis en helt stranger gjorde, så jo, mærkeligt, men det er vi jo ikke, vel ?
Man kunne også bare sige at jeg skal bare tale over text og prøve det, fuck nej tak du. idk,
pls giv mig noget hjælp.
Jeg kan jo også bare tage den tredje vej, og aldrig tale med hende igen, selvføldig, jeg ville misse ud på hende, men den eneste måde man kan bøje det på så at jeg “vinder” er at det ikke bliver akavat for mig.
Jeg kan jo selvføldig også prøve at tage kontankt igennem T, men det er ikke en mulighed, hvis jeg skal gøre det her, så skal det være på den rigtige måde.
IDK jeg er bare mega lost. det er jo snart sommer ferie, og jo længere jeg venter, jo lavere chance er der for at jeg har en chance med at tale med hende.
Hvis jeg faktisk kan tale med hende, så ville jeg give det mit alt, lige meget hvad.
Btw jeg er også mega dårlig til at komonikere mine følser. Og en anden itng, nej, jeg sender ikke en word bomb af et brev til hende som andre fårslår, fordi det er der ingen der kan lide, og så presser jeg hende for meget.
Jeg savner hende bare, måske savner hun mig, måske ikke.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Du tænker meget på hende og savner hende. I har kendt hinanden altid. Jeg forstår godt, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Du skriver I ikke behøver være kærester. Det lyder som om, at du holder så meget af hende, at det vigtigste bare er at være tæt på hende. Hun lyder meget speciel.
Der er blevet sagt og skrevet ting fra jer begge, der lukker jeres forhold ned. Men der er også efterladt en åben dør:
I beskeden til dig skrev hun “Måske er jeg klar en dag i fremtiden”.
Jeg kan godt forstå, at hun ikke vil lukke døren helt. Du virker til at være en rigtig rar og sød fyr, der holder af andre mennesker og som er god til at mærke efter.
Men det er også en svær besked hun skriver. På den måde holder hun håbet levende i dig og afviser ikke, at I kan være sammen igen i fremtiden.
Jeg forstår godt, at det er svært for dig at vide, om hun er blevet klar senere eller om hun stadig bare gerne vil være din ven.
Men i al den her usikkerhed, er det noget af det, du kan være helt sikker på: Hun skriver, at hun gerne vil være din ven. Her er hun helt tydelig. Du vil også gerne være hendes.
Alligevel tænker jeg, at du nok er nødt til at beslutte om du faktisk kan og har lyst til at være hendes ven, hvis hun ikke vil mere end det.
Selvom du kan nøjes med at være venner, så får jeg også en fornemmelse af, at du måske ikke helt har lukket døren for, at I kunne blive kærester.
Derfor er det også kun dig, der kan vide om du kan slutte fred med, at det ikke bliver mere end et venskab. Spørgsmålet er om du kan det?
Der er sket meget mellem jer, men I har ligesom aldrig rigtig talt om fremtiden for jer to. Lidt som et spøgelse, dukker jeres historik op og gør dig usikker på, hvad hun vil og du vil.
Man kan måske kalde det en slags uforløst kærlighed mellem jer: Der er følelser og tanker, der ikke får lov at slippe fri.
Jeg ved, at det kan være rigtig hårdt at gå og være uforløst i kærlighed.
Du bliver akavet og tør ikke tale med hende. Du holder øje med hendes discord. Du bruger energi på at tænke over, hvad du skal skrive og hvordan hun vil tage det.
Hun prøvede at tale med dig, men du kom måske til at afvise hende og signalere, at du ikke rigtig var interesseret mere. Det giver dig en følelse af at være en kujon og en idiot.
Det lyder som om, at hun fylder rigtig meget.
Hvis du kunne tale med hende, ville du give det alt
Jeg tænker slet ikke, at du er dårlig til at kommunikerer dine følelser. Tværtimod.
Du er så god til at mærke efter og fortælle, hvad der er sket. Men selvom man er god til at mærke efter og dele tankerne med andre, betyder det ikke, at det er nemt at vise sine følelser overfor én, der er speciel. Præcis som hun er speciel for dig.
Du skriver at du har meget at sige. Du virker klar til at sætte det fri. Du vil gerne tale med hende og du har lyst til at give den alt, hvad du har. Måske du kan starte med at skrive de ting ned. Ikke til hende, men til dig selv.
Når man har det på skrift, er nogen somme tider tydeligere, hvad der er vigtigt at gøre. Måske det også kan hjælpe dig til at finde ud af om du kan leve med, at I kun vil være venner. Måske viser det sig, at du er nødt til at finde ud af om I kan blive kærester igen.
Når du skal tage en snak (og det tænker jeg også vil være godt) vil du ikke skrive til hende. Det giver dig nogle valgmuligheder:
1. Du kan se om du kan nærme sig hende, når I har fælles time.
Måske du kan starte med at stille dig tæt på hende og veninden, når I har time sammen. Se om du kan spøge hende om noget, der har med undervisningen at gøre. Måske du kan stå med en ven, så det ikke føles mindre akavet.
Det er måske den langsomme vej, for jeg tror, at det vil kræve, at du gør det nogle gange før det bliver mindre akavet. Men måske efter nogle uger bliver det måske nemmere at tale med hende.
1. Inviter hende og andre hjem igen
Du har haft stor succes med at invitere vennerne sammen med hende. Måske du kan gøre det igen?
Du kan måske kombinere det med den første mulighed. Måske du kan invitere hende, når I har stået tæt i nogle uger og det ikke føles helt så fremmed og akavet?
Hvis du ikke kan vente, kan du måske også arrangerer noget hurtigst muligt.
Måske du kan tale med dine forældre om du må holde en film- eller grillaften. Hvis du inviterer lidt flere føles det måske heller ikke så mærkeligt, at hun er inviteret. Giver det mening?
1. Du kan spørge hende om I skal gå en tur eller snakke
Du har ikke lyst til at skrive en text eller word bombe hende med et brev. Men måske du kan bruge beskeden som en invitation til den face to face snak, du gerne vil have?
Tit kan en gåtur være god, når man skal sige noget svært. Tænk bare på, hvor gerne du vil have hende alene, så du kan få sagt de ting, du drømmer om. Hvis I går en tur, har du hende for dig selv.
1. Du taler aldrig med hende igen
Måske det er den trygge løsning at give op. Du vil vinde, ved at det ikke vil blive akavet. Men spørgsmålet er om det er en sejr, der har betydning for dig.
Hver dag føles det som om, at chancerne bliver mindre og mindre. Men det lyder ikke som om, at dine følelser bliver mindre. Det lyder som om, at du har brug for at få det ud og få svar.
Se om du kan få det sagt. Det vil helt sikker kræve noget mod af dig, men jeg mærker, at du har masser af mod.
Tager du ikke chancen, vil du måske fortryde det. Nogle mennesker kan fortryde sådan noget hele deres liv. Så kaldes den uforløste kærlighed for “the one that got away” – den man aldrig fik.
Du ved allerede, at du kan håndtere et afslag på en ikke-akavet måde overfor hende. Det gjorde du, da hun skrev det sidst, hvor du også fik sagt, at du havde det på samme måde. Selvom det føltes akavet i dig, så klarede du det.
Med beskeden turde hun være ærlig med dig og fortælle, at hun ikke var klar. Det krævede sikkert et kæmpestort mod fra hende. Måske særligt, når hun også var glad for dig. Derfor er det måske din tur til at være ærlig nu. Det håber jeg, at du har mod på. Held og lykke!
Kærlig hilsen BørneTelefonen