Brev
Skal, skal ikke
Hej Brevkasse
Jeg står i den her situation at jeg lige er kommet hjem fra Spanien, efter 2 år som aupair. Jeg var sammen med en fyr, vi er kærester men han bor i Spanien. Jeg har så fundet ud af at jeg er gravid.
Jeg er imod abort, men samtidig vil jeg ikke have et barn nu, jeg føler mig ikke klar til børn. Abort er også forstemt da jeg er 4 måneder henne. Jeg vil gerne have uddannelse inden jeg får børn.
Spørgsmålet er bare hvordan jeg skal sige det til min kæreste?
Jeg bor i Danmark og han bor i Spanien. Jeg har planer om at flytte ned til ham, men er ikke sikker.
Jeg har ikke snakket med min mor om det, da jeg ved at hun vil ha at jeg skal have en abort.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, så håber lidt at i måske kan hjælpe mig med det?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation du står i.
Jeg forstår udmærket, at du føler dig for ung til at blive mor, og at du gerne vil have en uddannelse inden du får børn. Jeg har fuld respekt for, at du er imod abort.
Det lyder som om, at du hverken ønsker at få barnet lige nu eller at få abort. Jeg tænker på, hvilke andre muligheder, du så tænker, der kan være? Kunne du overveje at bortadoptere det? Uanset hvilke overvejelser du har, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen professionelle om det.
Hvis du ikke allerede har været til lægen, er det vigtigt, at du ringer til lægen hurtigst muligt, så lægen præcist kan fastsætte, hvor langt du er i din graviditet. Det kan være forskel på, hvordan man selv måler og hvordan lægen måler tiden. I Danmark kan man ifølge loven få tilladelse til at få abort efter udgangen af 12. uge på visse vilkår, fx pga. livssituation. Du kan også snakke med lægen om dine tanker om, at du egentlig helst ville vente med at få børn, og hvilke muligheder du har. Det kan være udfordrende at få et barn, når man er så ung, som du er, men det kan også være svært at gøre sig overvejelser om eventuel bortadoption. Måske vil lægen henvise dig til nogle andre professionelle, som du kan drøfte dine tanker og overvejelser med.
I forhold til at få det sagt til din kæreste, tænker jeg, at du kan sige det som det er. Du kan måske også skrive det til ham, hvis du synes det er lettere. Din kæreste har jo et medansvar i forhold til, at du er blevet gravid. Selv om det er pigen, der bliver gravid, er fyren lige så ansvarlig for at beskytte sig imod det. Jeg tænker på, hvorfor det mon er svært for dig, at sige til din kæreste? Er du bekymret for, hvordan han vil reagere – om han måske bliver chokeret over det?
Selv om du tænker, at din mor vil have, at du får en abort, så er det under alle omstændigheder din beslutning og ikke noget, din mor ville kunne ’tvinge’ dig til. Da din kæreste bor i Spanien, kunne det måske være rart for dig, hvis du kunne dele dine tanker omkring graviditeten med din mor. Hun kunne måske også gå med dig til lægen og få snakket om hvilke muligheder, der kan være. Det tror jeg, kunne være en støtte for dig. Det kan være rigtig svært, at gå rundt med de tanker og bekymringer du har, alene. Hvis du synes, det er svært at sige til din mor, kan du måske også skrive det til hende i et brev. Det kan nogen gange være en lettere måde, at få fortalt de svære ting på.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen