Skal jeg være bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder ikke særlig rart for dig, at du skal gå og være så bange for at miste din kæreste.

Jeg synes faktisk ikke, at det er i orden de ting, din kæreste siger til dig. Især ikke, at han vil have dig til at få dine veninder til at gå med g-streng. Så det er helt naturligt, at du bliver usikker og ked af det. Men det betyder bestemt ikke, at der er noget i vejen med dig.

Din kæreste skal helst få dig til at føle, at han synes, du er den dejligeste pige i hele verden. Derfor bliver jeg lidt bekymret, når du skriver, at du kan føle du skal træne en helt masse, fordi han kommenterer så meget på dine slankere veninders udseende.

Når man elsker nogen, er det normalt nok, at man kan blive bange for at miste dem. Men det lyder som om, at det fylder rigtig meget for dig. Derfor tænker jeg, om han mon er den helt rigtige for dig?

Jeg ved godt, at det ikke altid er så nemt at tænke sådan, når man er forelsket. Så det er ikke sikkert, at du har lyst til at gå fra ham. Det er også helt i orden.

Men det kan måske hjælpe dig, at begynde at tænke lidt over, om du synes han behandler dig okay? Og om det er sådan her, du gerne vil have en kæreste-forhold skal være? Måske kan du skrive ned på et papir, hvordan du kunne ønske dig, at jeres forhold havde været?

Jeg tænker, om du har mod på at snakke med dine veninder om, hvordan du har det med det hele? Du kan fortælle dem nogle af de ting, som du skriver her i brevet.

Det kan være en stor hjælp at bruge sine veninder, når man føler sig usikker. Det kan være, at der særligt er én veninde, som du stoler mere på end de andre. Måske kan du starte med at snakke med hende om det?

Jeg tænker også, om du mon har mod på at prøve at sige fra overfor din kæreste næste gang. Det kan godt være rigtig svært. Især når han er ældre og du er glad for ham.

Jeg kan se, at du allerede har vist ham, hvor ked af det du bliver. Det burde han have taget alvorligt. Næste gang han siger noget om dine veninder, kan du måske sige til ham, at du ikke gider høre på den slags længere, fordi det gør dig ked af det. Hvordan ville det mon være?

Det kan være, at du synes det er alt for svært. Men nu ved du i hvert fald, at der ikke er noget galt med dig. Du ved også, at han ikke behandler dig helt fair. Det kan måske hjælpe dig til med tiden at tro på, at du fortjener at blive behandlet bedre end du gør nu.

Du kan eventuelt kigge lidt inde på PrivatSnak, hvor du både kan skrive ind med spørgsmål om kæresteforhold og hvor du også kan læse andres breve.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.