Brev
Skal jeg vænte med at spøger
Hej BT
jeg er en 13 årig dreng der er vild med en pige og nogle af mine venner siger at hun også er vild med mig men hun er anderledes end de andre piger og jeg er bange for hvis jeg spørg hende at hun så aldrig vil talle med mig igen.
Skal jeg vente med at spøger eller?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Hvor er det skønt, at du er vild med hende pigen. Det er en skøn følelse. Men det kan også være en følelse, som gør én i tvivl om, hvad man skal gøre.
Det kræver en del mod at fortælle en anden person, at man er vild med vedkommende. Det kræver mod, fordi man aldrig helt ved, hvordan personen vil reagere. Det kunne lyde som om, at hende du er vild med, også har et godt øje til dig. Men når jeg læser dit brev, synes jeg stadig det virker som om, at du ikke føler dig helt sikker på det. Jeg tænker at det derfor kan være en god ide at prøve at gøre følgende ting, før du spørger hende.
Da du er i tvivl om, hvordan hun har det med dig, tænker jeg, at det kan være en god ide, at du i første omgang viser hende, at du er interesseret. De fleste kan godt lide at være eftertragtet, så det kan være en god start, hvis du viser hende interesse. Til at starte med kan du forsøge at være et sted, hvor hun også er. Hvis I eksempelvis går i skole sammen, kan du forsøge at få øjenkontakt med hende, give hende et smil eller sige hej til hende på skolen.
Herudover kan du give hende et kompliment, når I er sammen. Det kunne eksempelvis være "flotte sko" eller "fed musiksmag" (hvis du altså synes hendes sko og musiksmag er fed). Det er bare eksempler. Det kan kræve noget mod at gøre de her ting, men det kan give dig et indtryk af, om hun også er interesseret i dig, og de fleste bliver jo glade for at få et kompliment. Samtidig viser du overfor hende, at du er interesseret, hvilket giver hende mulighed for at vise dig, hvordan hun har det med dig.
Hvis du prøver at gøre nogle af de ting, kan du få et indtryk af, om hun virkelig virker interesseret i dig. Hvis hun gør det, er det lettere at fortælle hende, hvordan du har det og spørge hende direkte, om hun også er interesseret i dig.
Hvis du spørger, og hun ikke giver dig det ønskede svar, er det en god ide at tale med dine venner. Dine venner kender din situation og hende du er vild med, og det kan være rart at være sammen med sine venner, både når man har det godt og mindre godt - også i forbindelse med forelskelser. De kan støtte dig og få tankerne hen på andre ting end hende pigen, så det ikke fylder det hele.
Jeg håber dog, at det kommer til at gå som du ønsker med hende pigen, og ønsker dig al held og lykke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen