Skal jeg vælge?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Mange tak for dit brev omkring kærlighed og venskaber. Først vil jeg rose dig for, at være så god til at beskrive dine følelser. Jeg synes du lyder som en rigtig betænksom og omsorgsfuld pige som er meget opmærksom på hvordan de mennesker du holder af, går og har det. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med nogle råd til hvad du skal gøre i forhold til dine to bedstevenner og din kæreste, så du ikke behøver vælge mellem dem.

Med hensyn til den planlagte biograftur, hvor dine to venner ikke synes din kæreste skal inviteres med, så er jeg nysgerrig på hvad din kæreste selv synes. Vil han gerne med jer eller vil han lige så gerne i biografen alene med dig en anden dag?

Du skriver at dine venner har sagt, at det vil være irriterende hvis du og din kæreste sidder og kysser i biografen. Jeg synes det er rigtigt godt, at I kan tale åbent om hvordan I har det og derfor tænker jeg at du måske kunne lave en aftale med vennerne og din kæreste om, at der bliver holdt lidt igen med kysseriet, når nu det er en fælles vennetur I er på? Du og din kæreste kan måske stadig godt sidde sammen i biografen og holde lidt i hånd uden at det forstyrrer dine/jeres venner. Der er også den mulighed at du kan invitere din kæreste i biografen på en kærestetur med masser at kys og romantik en anden dag.

Du beskriver hvordan du føler, at du ofte må vælge mellem vennerne og kæresten og at vennerne nogle gange taler lidt grimt om din kæreste. Hvis de gør det mens du er der, synes jeg du skal fortælle til dem, at det gør dig ked af det, og at du ikke bryder dig om, at de gør det når du er til stede.

Jeg synes lidt det lyder som om din forelskede bedsteven ikke helt har opgivet håbet om at I skal blive kærester og måske går og bliver lidt jaloux på din kæreste. Derfor kan det være at du skal holde lidt igen med kritisk snak om din kæreste overfor din forelskede ven, da det at høre om du og kærestens problemer, måske fastholder ham i forelskelsen i dig og giver ham et lille håb for, at det kan blive jer to på sigt.

Jeg tænker også du kan tage en snak med sin kæreste om, at du ikke har romantiske følelser for dine venner og at du kun vil være kærester med ham, men også har brug for at bevare dine venskaber. Måske kan det hjælpe på den følelse din kæreste giver dig af dårlig samvittighed?

Har du mon en voksen du kan tale om det med venskab og kærlighed om? En af dine forældre, en venindes mor eller måske en lærer? Det kan også være at du kan tale med din klasselærer om at tage emnet med kærlighed, venskaber og jalousi op i klassen, da det er noget der fylder meget hos de fleste i teenageårene.

Du er også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111. Det er gratis at ringe og du behøver ikke fortælle dit navn.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med kærligheden og med dine venskaber.

Stort knus til dig fra Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.