Skal jeg have sex!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 - snart 13 år

Tusind tak for dit ærlige brev, hvori du fortæller, at du gerne vil have sex med en dreng fra en af de ældre klasser. Du fremhæver to konkrete spørgsmål i dit brev, som bekymrer dig. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, der forhåbentlig kan gøre dig lidt klogere på dig selv og på din krop.

Allerførst vil jeg starte med at rose dig, fordi du skriver herind og deler dine tanker med os.  Det er rigtig godt at få sat ord på de mange tanker, man kan have omkring sex. Det er nemlig helt normalt, at begynde at gøre sig tanker om sex, når man bliver 12/13 år. Det kan på en gang være en spændende og en skræmmende tid, og jeg kan derfor derfor godt forstå, at du er nysgerrig på emnet.

Du har givet brevet overskriften ”Skal jeg have sex!!!” Jeg læser derfor, at du er lidt i tvivl om, hvorvidt du skal have sex eller ej. Måske går din tvivl på, om du føler dig klar? Til dette vil jeg sige, at det er meget individuelt, hvornår man er klar til at have sex. I Danmark er gennemsnitsalderen for, hvornår unge første gang har sex 16 år, og jeg tænker, at det ofte hænger sammen med, at mange først føler sig rigtigt klar til sex i denne alder. Selvom mange er lidt ældre end dig, betyder det dog ikke, at du ikke kan være parat tidligere. Det er i sidste ende dig selv, der bedst selv ved, hvornår det føles rigtigt. Der er dog nogle grundlæggende ting, som det kan være godt og vigtigt at tænke over inden.

Du skriver, at du ”mega gerne vil have sex”. Det er selvfølgelig afgørende, at man har lyst til sex. Jeg tænker dog samtidig, at det er vigtigt at sige, at selvom man måske tænker meget på sex og har lyst til sex, så betyder det ikke nødvendigvis, at man er klar til det. En god måde at forberede sig på sex er ved at tale om de mange tanker og følelser, der kan være forbundet med det at blive seksuel aktiv, ligesom du gør med dette brev. Det er nemlig rigtig vigtigt, at man føler sig tryg ved situationen ligesom det det også er rigtig vigtigt, at man har en partner, man er tryg ved, da det kan være en lidt følsom affære den første gang. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er parat, så er det oftest bedst at vente lidt med at have sex.

Det er også rigtig vigtigt at overveje, hvordan man vil beskytte sig mod at graviditet og kønssygdomme. Mon det er noget, du har tænkt på? Jeg tænker, at det kunne være en god ide for dig at prøve at snakke med en voksen om dette. Måske kan du tale med din mor om det, eller måske er der en anden voksen, som du taler godt med? Hvis det er lidt pinligt at snakke om, kan du måske starte samtalen med at formulere et generelt spørgsmål, der viser, at du er nysgerrig på emnet. Det kunne være et spørgsmål om, hvordan unge piger bedst beskytter sig mod graviditet? På den måde kan du tale om emnet uden at gøre dig selv til hovedperson. Kunne det mon være en hjælp til at starte samtalen? Husk på at alle voksne kvinder selv har været i puberteten og derfor udmærket ved, hvilke tanker og spørgsmål man kan have.

1. Bange for at jeg begynder at bløde

Du skriver, at du er bange for, at komme til at bløde. Det er helt rigtig, at man kan bløde lidt efter den første gang. Det er dog ganske naturligt, og det er derfor ikke noget, du skal være bange for. Når man bløder, skyldes det, at ”mødomshinden” er blevet brudt. Mødomshinden er en tynd og elastisk slimhindefold, der sidder lige ved indgangen til skeden.

Måske er du allerede bevidst om dette og vil bare gerne vide, hvad du skal gøre, hvis det begynder at bløde? Jeg tænker, at det er en rigtig god ide at fortælle din fyr, at du er jomfru. På den måde kan drengen være lidt ekstra forsigtigt første gang, han trænger op i dig, og han er forberedt på, at du kan bløde en smule. Det er kun naturligt, og det ved de fleste drenge godt. I kan måske lægge et ekstra lagen eller et håndklæde på sengen, så det er nemt og hurtigt at smide til vask bagefter.

2. ”At pikken er for stor til at komme op i mig”.

Der kan være stor forskel på, hvor stor en drengs penis er, og det er derudover forskelligt, hvor stram pigens skedeåbning er. Uanset størrelse og form på drengens penis, så er skeden dog skabt sådan, at den for det meste kan tilpasse sig størrelse og form på drengens penis. Den er så at sige elastisk. Det er faktisk lidt smart. Giv jer gerne god tid med forspillet. Nus om hinanden og føl jer frem. På den måde vil I langsomt løsne op i kroppen, og det bliver en nemmere og bedre oplevelse for jer begge.

Til allersidst vil jeg lige kort fortælle, at vi i Danmark har det, der hedder en seksuel lavalder. Har du mon hørt om den før? Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder ikke, at man først må have sex, når man er fyldt 15 år, men det betyder at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Hvis to eller flere jævnaldrende har sex med minanden, fordi begge to har lyst, bliver man ikke straffet for det. Hvis aldersforskellen er stor, kan den person, der er over 15 år, dog godt blive dømt for det alligevel. Formålet er, at bestkytte børn og unge under 15 år mod at blive udnyttet af ældre og mere seksuelt erfarne personer. Du skriver, at du har lavet en ”håndting” med en dreng fra en ældre klasse. Du skriver ikke, hvor gammel han er, og jeg synes derfor, det er vigtigt at nævne for dig, at det er vigtigt du har lyst, når du begynder at have sex. Ingen må tvinge dig til at gøre noget, du ikke har det rart med - heller ikke selv om din kæreste gerne vil. Du bestemmer selv, hvad du vil være med til.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig al mulig godt i dit kærlighedsliv. Har du flere spørgsmål, så er du hjertelig velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver.

De allerbedste hilsener

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?