Brev
skal jeg glemme det?
Hej.
Jeg er en 14-årig pige(15 til juni), som for nyligt har haft ‘sex’ med en flirt. Det var min første gang og selvfølgelig dukker en masse nervøse tanker op!
Jeg er bange for at blive gravid, men vi nåede aldrig rigtig igang, fordi jeg var for stram. Så vi kom aldrig til at have ‘ordenlig sex’. Betyder det at jeg alligevel kan blive gravid eller er jeg bare paranoid?
Jeg har det ret svært med at have hygget mig med min flirt, uden at vi overhovedet var kærester og jeg sidder tilbage med en kæmpe samvittighed, der tvinger mig ned i knæ.
Jeg kan ikke fortælle mine veninder eller min mor om oplevelsen, fordi mine veninder og jeg i lang tid har snakket dårlig om flirten, altså at jeg skulle droppe ham fordi han ikke vil noget fast forhold, men bare have sex. Og je havde lovet mine veninder ikke at hygge mig med ham, fordi jeg jo godt ved at den første gang ikke skal foregå sådan… Men det gjorde det.
Mine forældre er jeg bare bange for at skuffe, for jeg har skuffet dem meget de sidste 3 måneder og jeg tør på ingen måde komme og be’ om hjælp. Det skal lige siges at jeg før hen har haft noget med den her dreng, men vi skiltes og han fandt en anden med tiden.
Nu er deres tid sammen næsten ovre, men alligevel havde jeg sex med ham selvom jeg udmærket godt vidste at han nok ikke havde fået sagt til hende, at de ikke skulle fortsættes med at ses…
Jeg er så dum, please hjælp
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14, snart 15 år.
Jeg kan høre, at der er flere ting der fylder for dig, så lad mig starte med at fortælle lidt om graviditet.
For at blive gravid, skal drengens sæd komme op i dig. Hvis I har brugt prævention fx kondom, kan du ikke være blevet gravid. Har I ikke brugt prævention, kan du i princippet godt være blevet gravid, selvom han ikke har været helt oppe i dig. Men sandsynligheden er lille, hvis han heller ikke har haft udløsning.
For at finde ud af om du er gravid, kan du tage en graviditetstest. Den kan du købe i supermarkedet. Hvis det viser sig, at du er blevet gravid, så skal du hurtigst muligt gå op til din læge. Så vil han/hun hjælpe dig med, hvad du så skal gøre. Du kan læse mere om sex og graviditet her: http://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/graviditet.aspx
Du skriver i dit brev, at du har en kæmpe samvittighed, men er det over for dig selv? Jeg kan godt blive nysgerrig på, om du egentlig havde lyst til at være sammen med drengen, eller om du måske har følt dig tvunget?
Hvis du har følt dig tvunget, så vil jeg opfordre dig til at snakke med nogen om det. Du fortæller, at du ikke føler, at du kan snakke med dine veninder - og det behøver du heller ikke. Det kunne være din lærer, skolens sundhedsplejerske, en moster som du er tæt på eller en helt anden voksen, som du føler dig tryg ved.
Hvis du havde lyst til at være sammen med drengen, er det så dine veninder og dine forældre, du har samvittighed overfor? Og hvorfor egentlig? Du har jo ikke gjort noget galt. Og selvom du og dine veninder har talt om, at den første gang ikke skal foregå sådan – så kan det være, at du alligevel syntes, det var dejligt, at være sammen med drengen. Og så vil jeg råde dig til at stå ved din beslutning og nyde, at du har valgt for dig selv og ikke dine veninder.
Jeg fornemmer i dit brev, at du måske godt kunne ønske dig mere end bare sex med drengen. Hvis jeg har ret, har du så snakket med ham om, hvad det her betyder for ham? Det kunne måske være en god idé at spørge ham, om han kun er ude på sex, eller om han vil mere? Jeg ved godt, at du skriver at du og dine veninder har talt om at han kun vil have sex, men er du sikker på det?
Jeg kan godt forstå, at du har brug for at dele denne store oplevelse med dine veninder, men at du kan være bange for at fortælle dem det. Kunne du fortælle dem, at du har brug for, at de støtter dig i noget i stedet for at dømme dig? Du kunne fx skrive det i en sms eller i et brev?
Du fortæller mig, at du er bange for at skuffe dine forældre. Hvis du tænker, at du alligevel har brug or at tale med dem om oplevelsen, kunne du overveje at skrive til dem. Du kunne skrive, at du har brug for deres støtte til at fortælle dem noget, der bekymrer dig. ´Hvis du skriver det i et brev eller en SMS, så har de mulighed for at tænke over tingene, inden I sætter jer ned og snakker om det.
Til sidst i dit brev skriver du, at din flirt ikke har afsluttet sit tidligere forhold. Det er selvfølgelig rigtig dumt af ham, men det er på ingen måde dit ansvar. Det er hans opgave at gøre det rigtige, og det skal du ikke gå og have dårlig samvittighed over. Men du skal selvfølgelig tænke over, om du vil finde dig i, at han behandler dig sådan, hvis I bliver kærester.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke.
De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen