Skal jeg give op?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 17-årige pige

Det er meget tydeligt, at du er bekymret for din kæreste og gerne vil have, at han har det godt.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have den fyr tilbage, som du forelskede dig i. Og jeg kan virkelig også godt forstå, at du bekymrer dig for ham, og derfor gerne vil hjælpe ham på rette vej. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er en god støtte for ham og har hjulpet ham på bedste vis.

Det lyder som om, at han har haft det skidt længe. Det får mig til at tænke på, om han har talt med sin læge om det? Hans læge vil fx kunne tage nogle blodprøver for at se, hvad der kunne være galt. Hans læge vil også kunne tale med ham, om det som er svært og henvise ham til at tale med en psykolog, hvis han har behov for det.

Du skriver også, at han har svært ved at tale om sine problemer. Hvis han har svært ved at tale med dig om det, så kan du måske opfordre ham til at tale med sine venner? Det kan nogen gange være lettere at tale med sine venner end sin familie.

Du skriver, at I har haft det rigtig godt sammen tidligere. Kan der mon være andre ting, der gør, at det har forandret sig end din kærestes helbred?

Måske kunne du tale med din kæreste om din oplevelse af, at forholdet forandrer sig. Det kan være, at han også har mærket det. Det kan også være, at han ikke har. Uanset hvad, så tror jeg, at det vil være godt for dig at fortælle ham, hvad du føler og tænker.

Så giver du ham også en fair chance for at ændre noget, hvis der er brug for det. På den måde kan I måske få det bedre sammen igen.

Du lyder også som en meget betænksom pige, der måske ofte tænker på alle andre, før du tænker på dig selv? Det er flot, at du er der så meget for din kæreste og hjælper ham med at få det bedre. Men du skal også have det godt.

Har du mon har talt med dine veninder eller en voksen (udover BørneTelefonen)? Jeg tænker, at det kunne være godt at få snakket lidt med nogen om det. Nogen som måske kender jeres forhold. Måske din mor? Måske du kan tale med hende om, at du føler, at du har lyst til at give op, men ikke vil miste din kæreste?

Hvis du får brug for det, så kan du også altid ringe eller skrive til os igen på 116111.

Mange hilsner og tanker BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.