Skal jeg blande mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Det må være dejligt for din veninde, at hun har sådan en god veninde som dig, der gerne vil passe godt på hende.

Du spørger, om du skal blande dig og om, hvordan du skal gøre det. Jeg kan godt forstå, du har lyst til at blande dig, når nu ekskæresten har behandlet din veninde så dårligt - og jeg kan også godt forstå, at du ikke rigtig stoler på ham.

Lige nu er din veninde sikkert rigtig forelsket - derfor vil hun sikkert også blive lidt sur, hvis hun føler, at du prøver at overtale hende til ikke at blive kæreste med drengen. Derfor tænker jeg, at du bliver nødt til at støtte din veninde i hendes valg - men samtidig også snakke med hende om det, der bekymrer dig.

Ud fra dit brev lyder det som om, at du og din veninde kan tale med hinanden om rigtig mange ting - også de ting som er svære, mon det er rigtigt? I såfald kunne du måske tale med din veninde om, hvad hun kan gøre, hvis hendes ekskæreste gerne vil have sex med hende igen, og hun stadig ikke føler sig parat?

Du kan f.eks. fortælle hende, at hun har ret til at bestemme over sin egen krop, og at hun derfor har ret til at sige fra til at have sex - også selvom hun først har sagt "ja". I kan også snakke om, at der er en seksuel lavalder, som faktisk betyder, at hvis hendes ekskæreste/kæreste er 15 år eller derover, og hun er under 15 år, så er det ulovligt, at de har sex sammen. En anden ting I kan snakke om er, at det er vigtigt at bruge bekyttelse (f.eks. kondom), hvis de vælger at have sex med hinanden. Mon din veninde allerede ved alle de ting?

Måske det også kunne hjælpe dig, hvis du lærte din venindes ekskæreste at kende? Du kunne måske foreslå, at I tilbringer noget tid sammen alle tre. Så kunne du se, om han har forandret sig, og jeg forestiller mig, at din veninde virkelig vil føle, at du bakker hende op, hvis du foreslår det. Og jeg tror, din opbakning er rigtig vigtigt for hende -  hun har nemlig brug for at have en god veninde som dig, især hvis det viser sig, at ekskæresten ikke har ændret sig.

Mon du har talt med andre omkring dine bekymringer for din veninde? Jeg tænker, at det kan være, at du har andre veninder, som også er bekymrede for hende? Det kan også være, at din mor ville være god at tale med eller en måske en anden voksen? Nogle gange kan det nemlig være rart at tale med nogen, som kender én rigtig godt, og som måske endda også kender din veninde.

Til slut vil jeg igen sige, at det lyder som som, at din veninde er super heldig at have så god en veninde som dig. Det kan godt være en svær opgave at passe på en forelsket veninde. Du lyder dog til at være en rigtig tænksom og moden pige - så jeg er sikker på, at din veninde i dig har den allerbedste hjælp.

Hvis du har brug for at tale mere kan du altid ringe anonymt og gratis ind til Børnetelefonen på 116111.

Jeg håber alt det bedste for dig og din veninde.

Mange tanker og knus fra Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.