Brev
Sex med min lære
Hej
jeg er en pige på 16 år og er kærester med min lære.
Min kæreste/lære er 20 år.
Jeg har ham til mat. Og dansk.
Jeg har ikke haft sex med ham endu og ville bare høre om det er en dårlig ide?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det er godt, at du spørger, og godt at du ikke har haft sex med din kæreste, når du er i tvivl.
En lærer må ikke have et kæresteforhold til sine elever – heller ikke når eleven som du er over 15 år.
Det betyder, at din kæreste ikke må være kæreste med dig, så længe han er din lærer.
Jeg går ud fra, at han godt selv ved det, men hvis ikke, må du fortælle ham det. Hvis det bliver opdaget – og det er svært at undgå – får han store problemer, for han gør faktisk noget strafbart.
Så hvis I skal blive ved med at være kærester, er løsningen for jer, at han siger sin stilling op og evt. får en stilling på en anden skole.
Jeg kan ikke læse, om din tvivl i forhold til sex kommer af jeres lærer-elev relation, eller om tvivlen handler mere generelt om dine følelser for din kæreste. Men under alle omstændigheder er det vigtigt, at du lytter til tvivlen og ikke presser dig selv til mere, end du er parat til.
Kærlig hilsen fra
BørneTelefonen