Brev
Sex, akne og forældre
1. Jeg har akne ret slem akne og jeg føler mig som et nul! Jeg går med fuld face of makeup hverdag og bruger creme for mine bumser. Jeg får tit komplimenter og afvide at jeg er pæn og bude være tilfreds med mig selv men har den der stemme oppe i mit hovede som siger at jeg er fkn grim og kan ikke kigge mig selv i spejlet eller mine venner i øjnene jeg er så usikker og det ved min mor godt hun hjælper mig så meget hun kan og har er også blevet hentet af min mor oppe i skolen fordi jeg har grædt og ikke turd gå ind. Jeg har også en kæreste som jeg er meget sammen med og når jeg er sammen med ham sover jeg altid med makeup og det første jeg gør om morgene er at skønne mig ud på toilettet for at tage mere på fordi jeg ikke vil have han see min hud
2. Jeg har en rigtig dejlig kæreste. Det er første gang jeg har været i sådan et okay seriøst forhold. Vi har sovet sammen 3 gange før men hvor der har været andre tilstede. En af gangen gav han mig finger og jeg gav ham handjob jeg fortryder det virkelig ikk og syntes at vi var klar til det. Vi snakkede om sex og at vi ikk var klar og syntes det var for tidligt. Så her i går sagde jeg til min mor at vi skulle sove sammen alene den her fredag og det tog hun ikk så pænt! Vi gik i seng uden rigtigt at have snakket men så idag ville jeg snakke! Hun er simpelthen så bange for at vi laver noget og st jeg havner i en situation jeg ikke vil stå i. Hun siger at hun syntes det er meget meget tidligt at vi sover sammen og at hun vil have at jeg siger hvis vi har tænkt os at lave noget og at hun ikke vil have jeg jeg kommer og siger sådan før om 3 år mindst. Jeg er lovede hende at vi slet ikke var noget til det trin endu for ellers havde hun nok ikke givet mig lov til at være med ham. Ham og jeg vil helt sikkert blive ved med at røre ved hinanden men jeg er også 100% tryg med ham!
3. Har min mor ret er det fortidligt at jeg gør det med min kæreste når jeg føler mig klar.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det lyder til at du har en sød og forstående mor. Det er jeg glad for at høre. Hun hjælper dig med mange ting og passer godt på dig, fordi hun holder af dig.
Du skriver at du har akne. Det er ret almindeligt at have, men derfor kan jeg alligevel godt forstå, at du er irriteret over det, fordi det tydeligvis kommer til at påvirke den måde du er på og det du gør. Fx ved at sove med make-up eller bryde sammen i skolen. Det kan jeg godt forstå ikke er rart.
Heldigvis er der meget man kan gøre for sin hud og for at den kan få det lidt bedre. Har du talt med din læge om hvilke muligheder der er for dig? Der kan både være tale om creme, ændring af kosten eller piller – afhængigt af hvor slemt det er og hvilken type.
Du fortæller, at du bruger meget makeup for at skjule det. Du får komplimenter og andre synes du er pæn. Du har en dejlig kæreste og I er glade for hinanden. Mon ikke også din kæreste ville være vild med dig, selvom han så dig uden makeup? Ved han, at du tænker meget over din hud og at det påvirker dig? Det kan være han har det på fornemmelse, men ikke vil spørge ind til det, fordi han ikke ønsker at gøre dig ked af det? Men det kunne måske være rart at fortælle ham, hvorfor du føler behov for at skynde dig ud på badeværelset, når I sover sammen? Hvad tænker du?
At være kærester handler ikke kun om udseende, det handler om god kemi, og at man respekterer hinanden, som den man er. Alle mennesker er forskellige og det er i sig selv ret fantastisk. Jeg kommer også til at tænke på, at meget makeup faktisk også kan give mere akne. For jo tykkere et lag du har på, jo mindre ilt kommer der ind til huden. Det kan godt få porerne til at stoppe til, og på den måde opstår der så ekstra uren hud. Måske du kan prøve at lade din hud være lidt makeup fri, når du bare er derhjemme og selv. For at se om det gør en forskel. Kunne det være en mulighed?
Du skriver at du føler dig klar til sex med din kæreste. I har allerede givet hinanden finger og handjob. Sex er mange ting, så at kærtegne sin egen eller partnerens krop er også dejligt og kan give en opstemt følelse.
På vores hjemmeside kan du og din kæreste læse mere om sex. Det kan du også på http://www.privatsnak.dk/.
Her kan du også læse lidt om den seksuelle lavalder, som også er vigtigt at have med i tankerne – især hvis din kæreste er over 15 år.
Sex og seksualitet
At din mor tager en snak med dig og fortæller dig, hvad det er hun er bekymret for, viser at hun ønsker at I kan være ærlige overfor hinanden. Og det er altid et rigtig godt udgangspunkt. Måske I også har talt om prævention? Jeg tænker det også kan være bekymringer omkring sexsygdomme og graviditet, der kan gøre hende urolig og at hun synes det er for tidligt.
Hvis I er så tætte at I kan tale åbent om det, kan du også på måde lade hende vide, at du – udover at føle dig meget tryg ved din kærste – har tænkt over sådanne ting også. Og at du den dag i kommer til at have sex, naturligvis har tænkt dig at gøre det beskyttet.
Måske du endda kunne tale med din læge om beskyttelsesmuligheder, hvis du alligevel har en tid til aknen? Det ville være oplagt.
Jeg håber, du har mod på at få talt med både læge og mor om de to ting, der fylder meget i dit liv lige nu.
Har du brug for at tale mere om det inden, så skriv eller ring herind på 116 111.
Kh. BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.