Sex, akne og forældre

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Det lyder til at du har en sød og forstående mor. Det er jeg glad for at høre. Hun hjælper dig med mange ting og passer godt på dig, fordi hun holder af dig.

Du skriver at du har akne. Det er ret almindeligt at have, men derfor kan jeg alligevel godt forstå, at du er irriteret over det, fordi det tydeligvis kommer til at påvirke den måde du er på og det du gør. Fx ved at sove med make-up eller bryde sammen i skolen. Det kan jeg godt forstå ikke er rart.

Heldigvis er der meget man kan gøre for sin hud og for at den kan få det lidt bedre. Har du talt med din læge om hvilke muligheder der er for dig? Der kan både være tale om creme, ændring af kosten eller piller – afhængigt af hvor slemt det er og hvilken type.

Du fortæller, at du bruger meget makeup for at skjule det. Du får komplimenter og andre synes du er pæn. Du har en dejlig kæreste og I er glade for hinanden. Mon ikke også din kæreste ville være vild med dig, selvom han så dig uden makeup? Ved han, at du tænker meget over din hud og at det påvirker dig? Det kan være han har det på fornemmelse, men ikke vil spørge ind til det, fordi han ikke ønsker at gøre dig ked af det? Men det kunne måske være rart at fortælle ham, hvorfor du føler behov for at skynde dig ud på badeværelset, når I sover sammen? Hvad tænker du?

At være kærester handler ikke kun om udseende, det handler om god kemi, og at man respekterer hinanden, som den man er. Alle mennesker er forskellige og det er i sig selv ret fantastisk. Jeg kommer også til at tænke på, at meget makeup faktisk også kan give mere akne. For jo tykkere et lag du har på, jo mindre ilt kommer der ind til huden. Det kan godt få porerne til at stoppe til, og på den måde opstår der så ekstra uren hud. Måske du kan prøve at lade din hud være lidt makeup fri, når du bare er derhjemme og selv. For at se om det gør en forskel. Kunne det være en mulighed?

Du skriver at du føler dig klar til sex med din kæreste. I har allerede givet hinanden finger og handjob. Sex er mange ting, så at kærtegne sin egen eller partnerens krop er også dejligt og kan give en opstemt følelse.

På vores hjemmeside kan du og din kæreste læse mere om sex. Det kan du også på http://www.privatsnak.dk/.
Her kan du også læse lidt om den seksuelle lavalder, som også er vigtigt at have med i tankerne – især hvis din kæreste er over 15 år.

Sex og seksualitet

At din mor tager en snak med dig og fortæller dig, hvad det er hun er bekymret for, viser at hun ønsker at I kan være ærlige overfor hinanden. Og det er altid et rigtig godt udgangspunkt. Måske I også har talt om prævention? Jeg tænker det også kan være bekymringer omkring sexsygdomme og graviditet, der kan gøre hende urolig og at hun synes det er for tidligt.

Hvis I er så tætte at I kan tale åbent om det, kan du også på måde lade hende vide, at du – udover at føle dig meget tryg ved din kærste – har tænkt over sådanne ting også. Og at du den dag i kommer til at have sex, naturligvis har tænkt dig at gøre det beskyttet.
Måske du endda kunne tale med din læge om beskyttelsesmuligheder, hvis du alligevel har en tid til aknen? Det ville være oplagt.

Jeg håber, du har mod på at få talt med både læge og mor om de to ting, der fylder meget i dit liv lige nu.
Har du brug for at tale mere om det inden, så skriv eller ring herind på 116 111.

Kh. BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.