Brev
Sex
Kære bb
jeg er en pige på 16 år som har en kæreste som også er 16 år og vi begynder at tænke på sex
vi har haft det en gang
han brugte selfølgelig kondom men jeg syndes ikke det var det aller bedste
men han vil godt have det igen
skal jeg sige fra?? Eller gøre som han siger og gøre ham glad
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Når man har sex, skal begge parter være med på det, for at det kan blive en god oplevelse. Og det er HELT i orden at sige fra, hvis man ikke lige føler, at det er nu, man skal prøve (igen). Man skal ikke skynde sig, men lytte til sin krop. Du spørger helt præcist, om du skal sige fra, og jeg vil sige det sådan, at jeg bestemt ikke synes, at du skal gøre noget du ikke selv har lyst til. Har du ikke lyst, så er det helt ok at sige fra.
Du spørger, om du skal "gøre som han siger og gøre ham glad". Jeg forstår godt, at du gerne vil gøre din kæreste glad, men det kan også gøres på mange andre måder end gennem sex. Men hvis det føles ubehageligt for dig, er det rigtig godt, at du lytter til, hvad din krop fortæller dig, og at du ikke går med til noget, der overskrider dine grænser.
Måske har du brug for, at I går mere langsomt frem, så du kan nå at følge med og føle dig tryg ved det hele. Kan du mon foreslå din kæreste, at I har sex på andre måder - altså ved at kæle, kysse, slikke, give handjob - og måske vente med, at han kommer op i dig, til du er helt klar? Så vil det måske også ende med at blive en bedre oplevelse for ham - hvis han kan mærke, at du også nyder det.
Hvis du bliver ved med at være lidt usikker på det hele og har lyst til at få sat lidt flere ord på det selv, så husk, at du altid er mere end velkommen til at ringe, chatte eller sms'e til os på 116111.
Jeg ønsker dig alt godt og held og lykke.
Kærlig hlisen BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?
Chat
Gruppechat