Brev
Sex
Hej bb
Jeg er en pige på 12 år og har en kæreste på 16…
Jeg ved godt det er lidt klamt men jeg kan godt lide ham!
For nogle dage siden havde vi 6 måneders dag… Vi skulle være sammen efter skole så han stod og ventede på mig udenfor skolen.
Han sagde at han havde glemt noget så jeg gik med ham ind i deres omklædning(han havde lige haft idræt)
Da vi var derinde låste han døren og begyndte at flå mit tøj og hans tøj af! Jeg sagde stop og prøvede at løbe men han fangede mig
(Indholdet er blevet redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet)
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er en rigtig voldsom oplevelse, du har været udsat for, og det er på ingen måde i orden, hvad han har gjort.
Jeg tænker ikke, at det er klamt, at du har en kæreste på 16 år, når du selv er 12 år. Alder har ingen betydning for, hvem man kan lide. Det er dog et problem, hvis der er stor forskel på, hvordan man tænker, at man skal være kærester. Det lyder som om, det er sådan det er i jeres forhold. Der er ingen tvivl om, at din kæreste er gået over stregen. Det han har gjort kan på ingen måde undskyldes.
Der er noget der hedder den seksuelle lavalder. Kender du den? Den siger, at man ikke må have sex med børn under 15 år, hvis man selv er meget ældre eller over 15 år. Det er din kæreste, så han har udsat dig for er ulovligt! Der er også andre ting, der gør hans handling så forkert. Du forsøgte at komme væk, du sagde nej og du græd. Du har på flere forskellige måder vist ham, at du ikke ville, og det har han ikke lyttet til.
Der er to ting, der er vigtigt, når man har været oplevet det, som du har været udsat for. Din krop skal undersøges og du skal få talt med nogle voksne om det der er sket, så det ikke kun er tanker du går med helt alene i dit hoved.
Ved du, om han havde kondom på, da han var oppe i dig? Hvis han har fået udløsning, mens han var oppe i dig, så er der en risiko for, at du kan være blevet gravid. Der kan også være en risiko for, at du har fået en kønssygdom. Begge dele kan lægen undersøge dig for. Det kan fx være din læge, der undersøger dig. Der er også den mulighed, at du går til skolens sundhedsplejerske og taler med hende. Kender du sundhedsplejersken på din skole? Hvis du ikke ved, hvornår hun er på skolen, kan du spørge på skolens kontor.
Sex skal være rart og godt. Når man har sex med et andet menneske, kommer man meget tæt på det andet menneske, og derfor skal man også kun have sex med en man stoler på og har tillid til. I dit brev er det meget tydeligt, at det ikke har været rart. At du på ingen måder har sagt ja til det!!! Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogle om dine oplevelser. Jeg er nysgerrig efter, om der er nogle voksne, som du har særlig tillid til og som du måske kan tale med? Det kan være en af dine forældre, en god lærer, eller en pædagog. Går du måske i klub? Det kan også være en venindes mor, eller en moster eller faster. Prøv at tænke godt efter, hvem du kunne have lyst til at tale med. Hvis du har en storesøster, så kunne det måske også være en mulighed.
Du skriver i dit brev, at du godt kan lide drengen. Men hvordan er dine følelser for ham nu, efter det er sket? Har det gjort dig gal på ham, er du bange for ham eller kan du stadig godt lide ham? Lige gyldig hvad du føler for ham, så tænker jeg, at du skal lade være med at være alene med ham igen. Når han snyder dig på den måde er det bedst, at du helt undgår ham. Han kender ikke grænsen for hvad der er i orden og hvad der ikke er. Derfor skal du passe på med, at det ikke sker igen. Det kan være, at han har sagt undskyld, og måske har han lovet dig, at det ikke sker igen. Selv om du kan lide ham, så har han vist dig, at du ikke kan stole på ham, og derfor skal du undgå ham. Din reaktion ved både at sige stop og at græde viser jo helt tydeligt, at det ikke var noget, du havde lyst til at være med til og det burde have stoppet ham lige med det samme. Du har meget tydeligt sagt fra, og det har han ikke lyttet til.
Måske har du stadig en masse spørgsmål. Det kan også være, at du gerne vil tale med nogen om dine oplevelser men har svært ved at finde ud af, hvordan du skal gøre det. Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få ideer til, hvad du konkret kan gøre.
Pas rigtig godt på dig selv.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen