Brev
Sex
Jeg har fået en rigtig kæreste… Vi er ikke så tit alene sammen men når vi er kan vi godt lide at kysse og røre ved hinanden..
Jeg vil gerne have sex med hende, men jeg ved ikke om hun er klar til det…
Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Godt at du skriver og spørger om, hvad du skal gøre ved lysten til at have sex med din kæreste. Det er et spørgsmål, som du deler med mange andre på din alder.
Det er dejligt, du har en kæreste, og at I er glade for hinanden. Du skriver, du ikke ved, om din kæreste er klar til at have sex. Det kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om, for der er stor forskel, som du sikkert ved, på at kysse og røre ved hinanden og så have sex.
Du spørger, hvad du skal gøre, jeg tænker, det vigtigste er, at du og din kæreste snakker om det. At du direkte spørger hende, så der ikke er tvivl om dit spørgsmål, og at du er helt sikker på hendes svar. Når man skal have sin første sex, er det vigtig man føler sig tryg ved hinanden begge to, og at der, hvor man skal have sex, er et trygt sted. Det kan godt være, at I aftaler, at I skal prøve at have sex, men når så tiden kommer, er der måske alligevel en af jer, der ikke har lyst alligevel, og så er det vigtigt, at I respekterer hinandens grænser. Tit har man rigtig meget lyst til at prøve sex, når man snakker om det, og når det så skal være, kan man helt naturligt godt blive lidt nervøs og miste lysten, og det er helt almindeligt.
En god idé, før I skal have sex, er også at aftale, hvordan I skal beskytte jer. Det er også med til at skabe tryghed og sikkerhed for jer begge.
Måske tænker du, at den snak er for svær at tage, og det kan jeg godt forstå, men så håber jeg, du kan finde dit mod frem, så I kan blive enige om, hvorvidt I har lyst til sex nu eller skal vente.
Jeg tænker, at man godt kan røre ved hinanden uden at have sex, og jo længere man har gjort det, jo bedre kender man hinandens kroppe og kommer med tiden til at føle sig mere tryg.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Dem kan man også snakke om sex med - det er de vant til.
De bedste hilsner fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.