Brev
Sex
Køre voksen
Jeg har i en længere periode været sammen med en rigtig sød pige, vi har sovet ved mig mange gange og haft sex, hun foreslog mig en dag at hendes veninde skulle sove med os og vi alle skulle have sex sammen, jeg har før haft sex med hendes veninde uden min kæreste ved det, pigerne er 4 år ældre end mig, jeg har ikke lyst til at have sex med dem begge, jeg ved ikke hvem jeg skal vælge
HJÆLP!
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver rådvild og ikke rigtig ved, hvad du skal gøre.
Det kan være enormt svært at sige fra overfor nogen, der er fire år ældre og mere erfaren end én selv, fordi man fx ikke har lyst til at virke kedelig eller uerfaren. Men du har altid ret til at sige fra. Personlige grænser har ingen alder.
Der er et par ting, jeg kommer til at tænke over, når jeg læser dit brev. De kommer her:
Har du overvejet, om din kæreste godt ved, at du og hendes veninde har haft sex engang?
Selvom du ikke selv har sagt det til hende, kan veninden jo have fortalt hende det.
Kunne det eventuelt være derfor, de har fået den idé, at I skal være sammen alle tre?
En anden ting, jeg synes, du skal overveje, er, at din kæreste måske tester dig, fordi hun er bange for, at du stadig er tiltrukket af hendes veninde.
I så fald stiller hun dig måske dét spørgsmål, fordi hun håber, at du svarer “nej tak” til at være sammen med dem begge.
På den måde får hun bevis for, om du kun er interesseret i hende – eller om du også er interesseret i hendes veninde. Giver det mening?
Det kan selvfølgelig også nemt være, at hun og veninden virkelig bare gerne vil prøve at være sammen alle tre.
Uanset hvad der er tilfældet, så er det super vigtigt, at du tør sige fra overfor ting, du ikke har lyst til. Man skal aldrig overskride sine egne seksuelle grænser, selvom ens kæreste gerne vil gå nogle skridt længere end én selv. Det er altid i orden at sige fra. Og de skal de respektere!
Og med hensyn til, hvem du skal vælge, så tænker jeg egentlig ikke, at du som sådan står overfor et valg imellem de to piger. Valget handler nærmere om, hvorvidt du skal sige ja eller nej til din kærestes spørgsmål.
Uanset hvad, så skal du følge dit hjerte og din mavefornemmelse. Og hvis du er glad for din kæreste, og hun er glad for dig, så giver svaret næsten sig selv; så skal i naturligvis blive sammen, hvis det er dét, I gerne vil. Du kan også prøve at lave en liste over de ting, som du godt kan lide ved hende og det du ikke synes om. Det kan måske hjælpe dig til at se, hvordan du har det med hende eller veninden. Det kan også vise dig, hvad du sætter pris på ved en kæreste, og det kan du også bruge fremover.
Hvis hun selv siger fra, fordi du ikke vil være med i en trekant, så er hun ikke den rette for dig. Det er vigtigt, at man respekterer hinandens grænser. Gør man ikke dét, er det svært at trives i forholdet. Derfor mærk efter, hvad der føles rigtigt!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen