Sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære triste pige

Tak for dit brev. Det er ærgerligt, at du skal være trist, for det burde jo være en god ting, at du netop nu oplever de her stærke, varme følelser.

Jeg forstår godt, at du er i et dilemma. Du har fået følelser overfor en fyr, som du ikke har set eller talt med siden sidst, og som du ved, at din far (eller plejefar?) ikke vil have at du er sammen med.

Du skriver ikke, om det var den første gang, at du havde sex? I hvert fald, er det for nogen, en stor ting. Hvis det er sådan, kan det nok føles ekstra trist og mærkeligt, ikke at se eller snakke med fyren. Det er helt almindeligt, at man kan opleve en masse følelser. Og det kan sætte en masse tanker i gang, som kan bekymre én og gøre én trist. Er det noget du kan genkende?

Jeg tænker på, at din far (eller din plejefamilie) måske er bekymrede for, at du som 13-årig hænger ud med én fyr, der er så meget ældre.

I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at det faktisk ikke er lovligt for én over 15 år, at dyrke sex med én der er under 15 år.

Den regel er lavet, for at passe på børn og unge. Det er nemlig sådan, at man kan have meget forskellige grænser og erfaringer med sex og seksualitet, når der er stor aldersforskel. Det er ikke sikkert, at det er sådan du oplever det. Det lader i hvert fald til, at du har oplevet ham fyren som rigtig sød. Men det kan måske være med til, at de voksne kan blive lidt bekymrede. Og egentlig er det også sådan, at de kan lave bestemte regler for at passe på dig, fordi du er under 18 år.

Jeg kommer nu til at skrive noget, som måske kan være lidt hårdt at læse. For jeg kan godt høre, at har fået mange følelser, for den her fyr.

Men jeg synes, at det lyder som om, at I nok ikke kommer til at se hinanden så meget i den næste tid. Så derfor tænker jeg, at du måske skal tænke, at det ikke bliver til mere mellem jer lige nu. I hvert fald ikke et kæreste-forhold, lyder det til. Både på grund af afstanden mellem jer, men også fordi han er ældre end dig.

Det lyder som om, at der sker en del forandringer i dit liv, nu hvor du er flyttet i plejefamilie. Så selvom du ønsker det på en anden måde, ved jeg fra andre børn og unge, at det kan være meget rart, ikke at have for mange ting at forholde sig til, midt i den slags forandringer.

Det lyder som om, at du er flyttet til et sted, som er lidt langt fra, hvor du boede før? Måske skal du møde en masse nye mennesker, der hvor du er flyttet hen. Måske du endda møder en sød fyr, på et tidspunkt? Det gør du sikkert, ligemeget hvor du bor henne.

Er der mon andre ting i dit liv, som gør dig mindre trist ? Ting som du kan glædes over. Fx. at være sammen med din veninde, dyrke en fritidsinteresse, lave mad, se din yndlings-tv-serie, gå en tur eller lytte til noget bestemt musik? Du kan fx lave en liste over alle de små og store ting der kan gøre dig glad eller rolig.

Jeg ved godt, at dette ikke kan erstatte følelsen af forelskelse, men jeg håber det vil hjælpe lidt.

Jeg håber også, at din nye plejefamilie er nogle søde, fornuftige mennesker, som passer godt på dig. Fortæller du mon dem, at du går og føler dig som den triste pige? Måske vil det kunne løfte dit humør, hvis du snakker med dem..?

Du er velkommen til at kontakte os igen, hvis du vil tale om det hele i dybden, eller hvis du savner nogle helt andre slags råd end dem jeg har givet her.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?