sendt nøgenbilleder, ja er skuffet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev.

Jeg kan rigtig godt forstå, at det er en svær situation du er kommet ud i.

Når jeg læser dit brev, så lyder det for mig, som om du fortryder det du har gjort. Man kan altid komme til at gøre noget, som man fortryder lidt eller meget bagefter. Derfor er det også stærkt, at du gøre hvad du kan for at 'gøre det om'.

Du fortæller at du ikke kan tale med dine forældre om det, men jeg bliver nysgerrig på, om du mon har en god veninde at tale med? En lærer, som du er tryg ved? Mange gange kan det allerbedste i svære situationer være at tale med nogen om det. At tale med en som man er tryg ved.

Jeg tænker på, hvordan han reagerede på, at du sendte billederne? Er det mon egentlig hans reaktion, der har fået dig til at tænke nærmere over, at du måske kunne have gjort noget andet for at få hans opmærksomhed? Eller går du og er bekymret for, hvad han kunne finde på at gøre med billederne?

Det kan jeg sagtens følge dig i, og det fuldt forståeligt at være bekymret for 'hvad nu hvis...'  Selvom det kan være pinligt, kan det være bedst at få talt med drengen eller skrive til ham, om at han sletter de billeder hurtigst muligt - med det samme.

Uanset hvad han siger til dig, så vil det være ulovligt for ham at dele billederne af dig - når du ikke har givet tilladelse til det. Det betyder, at du kan anmelde ham for at dele billeder uden tilladelse.

Jeg håber du har mod på at tale med ham, så I får styr det - og du får ro på igen. Måske du har en sød veninde, som kan hjælpe dig med at tale/skrive med ham drengen - eller måske også en venindes mor?

Det er en rigtig svær situation du står i, men jeg synes du viser en utrolig styrke og vilje til at gøre noget. Den store styrke og vilje skal du huske på, at du har, og bruge til at få billederne slettet og også gerne snakke med nogen, som du har tillid til.

Du er altid velkommen til at ringe ind på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.