Brev
Selvmord hvad skal jeg gøre?
Hej BB
jeg er en pige på 13 der har selvmordstanker og cutter… Jeg føler også det er min skyld at min bedste ven han cutter fordi han kan lide mig, men jeg har en kæreste
hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver, for jeg kan høre, at du går igennem en svær tid. Måske har det været sådan længe? Under alle omstændigheder gør du lige nu det rigtige ved at række ud og bede om hjælp.
Når man har selvmordstanker, er det et stærkt tegn på, at der er noget, man skal lave om på og have hjælp til. Hvis man er vant til at gå alene og tænke over sine problemer, er første skridt at lære at åbne op over for andre, ligesom du så flot har gjort. Det betyder også, at man skal finde ud af, hvem man kan åbne op over for. Du har været så modig at skrive til os, det mod skal du nu bruge til at få rakt ud efter hjælp hos nogle voksne tæt omkring dig.
Det er vigtigt, at du får talt med en voksen om både selvmordstankerne og det, at du cutter. Kender du mon én, som er god til at lytte og forstå dig? Det kan f.eks. være dine forældre, bedsteforældre, en lærer, skolesundhedsplejersken eller din venindes eller kærestes mor. Fortæl ham eller hende, at tanker om selvmord fylder og at cutting er en del af dit liv. Du kan også vise personen dit brev. Nogle gange kan det hjælpe bare at snakke med nogen om det, og andre gange skal man have hjælp til at lave om på nogle ting. Måske er der nogle ting i dit liv, som slet ikke er okay, og så er det vigtigt, at de voksne tager ansvar og sørger for, at hjælpe dig med at få det bedre.
Jeg vil foreslå du går ind og kigger på følgende hjemmeside:  www.selvskade.dk, måske sammen med din ven. Her kan du/I læse om selvskade/cutting og få støtte bl.a. via gratis og anonym rådgivning. Det er også en mulighed at tage til lægen sammen med din mor eller far. Lægen kan lytte til dine tanker og følelser og give dig råd til, hvordan du kan få det bedre, så du kan få overskud til at nyde dit liv, din kæreste og din ven.
Når man begynder at cutte, er der som regel mange grunde til det. Det er sjældent bare én ting, der er svært. Du skriver, at du føler, at det er din skyld, at din bedste ven cutter. Du er hans ven, og det kan aldrig være din skyld, at han er begyndt at cutte. Selvfølgelig kan det være svært for ham, at du har en kæreste, når han godt kan lide dig, men ulykkelig kærlighed oplever de fleste (desværre) i deres liv, og der er mange andre måder, han kan lære at håndtere det på. Prøv at fortælle din ven, at han også skal tale med en voksen , så han kan få hjælp til at få det bedre. Jeg tænker også, at det er vigtigt for jeres venskab, at I begge får hjælp, måske I kan støtte hinanden i den videre proces. Hvis det er svært at overbevise din ven om, at han skal snakke med andre om det, så prøv at foreslå ham at ringe til os på BørneTelefonen, det er gratis og han er helt anonym, det vil sige vi ved ikke hvem han er.
Håber du kan bruge mit svar? Hvis du har brug for at snakke mere om hvad du kan gøre, er du selvfølgelig også altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111, her sidder rådgivere klar til at snakke videre med dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen