Selvmord

Hej bb. Jeg er en pige på 11 år der har det rigtig svært!

For det første er mine forældre skilt og det føler jeg mig anderledes ved pga. Dem fra min klasse synes at man er MEGET unaturlig når det er sådan.

Og for det andet bliver jeg digitalt mobbet (ved endnu ikke om denne besked kommer ind under mobning eller selvmordstanker) 2-3 piger fra min klasse har rottet sig sammen og vil nok også gerne have at jeg begår selvmord men de skriver til mig på de sociale medier(sjovt nok) at hvis jeg ikke stopper med at skrive til dem går det ud over mig næste dag (dog har de ikke rørt mig ENDNU!)

og så der en dreng lad os kalde ham “o” er vild med ham men han er kæreste med en i pige-banden jeg eg er bange for alting

pleaze hjælp mig
– Anonym

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tusind tak for dit brev! Jeg kan læse, at du går rundt med nogle forskellige svære ting, så jeg er glad for, du skriver. Jeg håber, mit svar hjælper dig lidt videre.

Du fortæller, at du føler dig anderledes, fordi dine forældre er skilt – måske mest, fordi de andre fra klassen, synes, det virker unaturligt? Måske har dine forældre allerede fortalt dig det, men der er rigtig mange børn, der har forældre, som er skilt. I Danmark er det sådan at halvdelen af alle ægteskaber skilles igen. Så det er faktisk slet ikke unormalt eller unaturligt. Måske er der bare ikke så mange i din klasse, der har forældre, der er skilte?

Uanset hvad kan det måske hjælpe at tænke på, at det, at dine forældre er skilt, faktisk ikke har noget med dig at gøre. Det er dine forældre, der har besluttet, at de var nødt til at lade sig skille. Nogle gange skal du måske nogle andre ting end dem i klassen, hvor familien bor sammen, men det gør dig ikke unormal eller unaturlig.

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver rigtig ked af det, hvis dine klassekammerater synes, det virker unaturligt. Derfor tænker at det vil være godt at tale med dine forældre om, hvordan dine klassekammerater taler om det med skilsmisser - at have skilte forældre? Det kan være så svært at gå alene med sådan en følelse af at være anderledes. Derfor tænker jeg, det vil være rart for dig, hvis du får talt med nogen, som er tæt på dig.

Måske kan dine forældre også hjælpe dig med at tale med din klasselærer. Det kan være, at din klasselærer kan holde en “klassens time”, hvor han/hun fortæller hele klassen om alle de forskellige måder, man kan være en familie på i dag. Jeg tænker nemlig, at dine klassekammerater måske synes, det virker unaturligt med skilte forældre, fordi de faktisk ikke ved så meget om det – måske ved de ikke, at der faktisk er rigtig mange, der har skilte forældre.

Tror du, at du ville have mod på at tale med dine forældre om det? Og kunne du forestille dig, at det ville hjælpe?

Du fortæller også, at du bliver mobbet, og det lyder bare så ubehageligt, at du har en følelse af, at de tre piger fra klassen måske bare vil have, at du begår selvmord, og det lyder så hårdt, at de truer dig.

Det er meget vigtigt, at du hurtigt får hjælp til at stoppe pigerne! Det er slet ikke i orden, at de får dig til at føle sådan, og det må være rigtig svært for dig, når de skriver til dig – og når de truer dig.

Jeg synes du skal vise det pigerne skriver til dig - både til dine forældre og din lærer eller en anden voksen, som tager det alvorligt og vil hjælpe dig. Så I kan tale sammen om det pigerne skriver, og det du føler når du læser det.

Det kan også være, at du kender en anden voksen, du har lyst til at fortælle det hele til? Det vigtige er, at du får snakket med en voksen om det, som kan hjælpe dig med at stoppe pigerne – f.eks. ved at hjælpe dig med at snakke med din klasselærer.

Til sidst skriver du om O, som du er vild med, men som er kærester med en fra pige-gruppen. Det kan være ret hårdt at være forelsket i en, der allerede har en kæreste, og det kan være svært at “komme videre”. Du er slet ikke alene om følelsen, og BørneTelefonen har samlet nogle gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man er ulykkeligt forelsket. Måske kan et par af rådene hjælpe dig?

Hvis du synes, at du har brug for at tale med nogen om det, og hvis du ikke har lyst til, at det skal være din mor eller far eller en anden, som er tæt på dig, er du meget velkommen til at ringe eller sms'e os på BørneTelefonen 116111 - du kan også logge på Chatten. Det kan også være andre ting du har lyst til at snakke om?

Vi vil meget gerne tale med dig, hvis du har brug for det. Det er i hvert fald meget vigtigt, at du får talt med nogen, så du kan få hjælp til at få det bedre.

Pas rigtig godt på dig selv.

De aller kærligste hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.