Seksuelt overgreb og psykopat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år.

Tak for dit brev. Det er godt, at du fortæller om det forfærdelige, der er sket for dig. Det kan desværre ikke laves om, selvom det er helt, helt forkert, det der er sket. Når man er udsat for voldtægt og oven i købet er blevet dopet, så man ikke husker noget, er det vigtigt at dele det med nogen.

Det gør du nu. Du må have haft det rigtig svært i de to måneder, der er gået siden voldtægten.

Med hensyn til voldtægten og dopingen, synes jeg, at du skal overveje at melde det til politiet. Det kan du godt gøre, selv om det er 2 måneder siden. Det er så groft et overgreb på dig, så du skal have hjælp. Og han ikke bør slippe fra det uden konsekvenser.

Jeg vil opfordre dig til at kontakte Center for Voldtægtsofre. De kan give dig den hjælp, som du har brug for. De har gratis rådgivninger over hele landet, og du skal ringe på tlf 78 46 35 43 for at få en tid til en samtale. Du kan se mere på www.voldtaegt.dk

Det er meget vigtigt, at du får hjælp og støtte oven på oplevelsen. Og det er vigtigt, at han bliver forhindret i at gøre noget lignende mod andre. Måske har du en veninde, en mor eller moster, som kan hjælpe dig med at tage kontakt? Du skal i hvert fald ikke gå alene med det.

Du kan også kontakte vores rådgivning direkte på telefon, chat eller sms. Det er anonymt og gratis. På BørneTelefonen har vi mulighed for, at kontakte politi og myndigheder for dig, eller sammen med dig, så det foregår på en måde, der er tryg for dig. Det kræver dog, at du opgiver din anonymitet. Du kan kontakte rådgivningen og høre mere om, hvordan det foregår.

Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over din kærestes reaktion. I har kendt hinanden i mange år, og du har udholdt, at han drev psykisk terror over for dig. Selvom det slet ikke er noget, som nogen behøver at holde ud.

Jeg forestiller mig, at du synes, det er meget uretfærdigt, at han har brudt med dig. Det var ikke, hvad du havde brug for efter voldtægten. Der havde du haft brug for, at han trøstede dig og lyttede til dig. Det ville en god kæreste gøre. Med de reaktioner, som han har haft, kan du stå med følelsen af skyld og skam. Det er meget vigtigt, at de følelser ikke bliver boende hos dig. For intet ved det, du har oplevet - hverken med din kæreste eller voldtægtsmanden - er på nogen måde okay.

Med det vil jeg også sige til dig, at jeg synes, du skal overveje, om han egentlig var værd at beholde som kæreste. Både hans psykiske terror mod dig og hans reaktion på voldtægten, er ikke i orden.

Jeg håber, at du finder mod til, at søge hjælp oven på det, som du har været udsat for.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)