Brev
seksualitet
Hejsa. Jeg har en pige kæreste som jeg elsker ufatteligt højt. Her på det seneste har jeg haft svært ved at holde rejsning når vi har haft sex fordi jeg ikke føler jeg tænder på hende så meget og jeg tænker på mænd i mens. Jeg har også set ret meget bøsseporno, og jeg er virkelig forvirret. Jeg ved at jeg ikke vil være til mænd så jeg ønsker bare at de tanker forsvinder så jeg kan tænde på min kæreste igen på samme måde, for mine følelser har ikke ændret sig.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Seksualitet er bare så svært at styre. Og lige nu mærker du, hvordan din seksualitet forvirrer dig. Og nok også gør dig bekymret.
Du skriver, at du ved, at du ikke vil være til mænd. Til det vil jeg sige, at det jo slet ikke er sikkert, at du er til mænd.
At se bøsseporno og tænde på det – er slet ikke det samme som, at man er til mænd i virkeligheden. Tit er fantasi, fantasi og ikke noget man vil prøve af i virkeligheden. Sådan er det med mange fantasier.
Du elsker din kæreste ufatteligt højt, skriver du. Og derfor tror jeg, at du bliver bekymret for, hvorfor dine følelser nu har ændret sig.
Du skal dog vide at det slet ikke er mærkeligt, hvis du mærker svingende lyst til din kæreste. Det er sådan, at mange kærestepar oplever, at lysten bliver mindre efter noget tid. Den anden er ikke længere så spændende for en.
Nogle oplever at lysten kommer i bølger.
Og hvis man er bekymret, så påvirker det også tit ens lyst. Derfor kan din uro over at tænde på bøsseporno måske spille ind? Og være grunden til din manglende rejsning.
Samtidig skal du selvfølgelig også lytte til din krop. Hvis du mærker, at du faktisk inderst inden gerne ville være sammen med en mand – så må du prøve at acceptere, at sådan er du.
Og så kan det være, at din kærlighed til din kæreste er mere en vennekærlighed?
Det er jo slet ikke forkert at tænde på sit eget køn. Men mange føler modstand – måske fordi de ved, at det ikke vil blive accepteret af dem, de omgås. Hvordan ville du blive mødt?
Du skriver, at du bare ville ønske, at dine tanker ville forsvinde. Men du ved jo nok godt, at det gør de ikke bare. De bliver nok ved med at banke på, til du har lyttet godt til dem. Og måske fået talt med nogen om dem.
Jeg vil derfor opfordre dig til at gøre mere af det, du allerede har gjort ved at skrive til BørneTelefonen. Søg råd og tal med nogen. Du kan fx finde god rådgivning på Sexlinien
Og husk så, at selvom du måske føler dig tiltrukket af mænd, så er det ikke det samme som, at du er homoseksuel. At putte sig selv i en kasse og definere sig selv som homo- eller heteroseksuel giver ikke altid mening. Derfor – du er den du er. Uanset hvilken kasse du selv eller andre putter dig i.
Jeg håber for dig, at du finder ro med dine tanker og din seksualitet.
Mange tanker og kærlig hilsen fra
BørneTelefonen