Brev
savner min eks
hej
jeg er en dreng på 13 år som har sloget op med sin kæreste for cirka 1 måned siden
jeg vil gerne have hende tilbage men hun er kold og ligeglad
jeg spurte hende engang om vi kunne være sammen igen men svaret var nej
håber i kan hjælpe mig 🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Kan godt forstå du har haft brug for at skrive til nogen, da du jo virkelig har fået sat dig selv i en øv-situation..
Først slår du op, så fortryder du, og så siger hun nej, når du spørger igen. Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad der var grunden til at du slog op? Og om, hvis der var nogen særlig grund, hvorfor den ikke er der mere?
Jeg synes det er sejt, du har haft modet og smidt stoltheden væk, ved at spørge hende igen. Det må ikke have været let.. Og så siger hun nej. Har du tænkt over, hvorfor hun mon gjorde det? Tror du hun er holdt op med at kunne lide dig eller kunne det handle om noget andet? Måske er hun blevet ked af det for en måned siden og passer nu på sig selv, så hun ikke skal blive ked af det igen? Måske har hun fundet en anden, hun synes er sød?
Hvad end det handler om for din ekskæreste i dag, skal du finde ud af, hvad det handler om for dig nu og for en måned siden. Hvis man skal gøre sig noget håb om, at starte et forhold igen, skal man være lidt mere sikker på at det er ”det rigtige”, så man ikke leger med den andens følelser. Er du mon med på det?
Samtidig er I stadig unge og ude at øve jer på, hvordan alt det her kærlighed hænger sammen, og det er nogle vigtige erfaringer at gøre sig. Noget der måske kunne være hjælpsomt for dig at tænke på fremover er, at man altid skal behandle andre, som man selv vil behandles.
Så hvis det nu var hende der havde slået op, og hun havde fortrudt, hvordan kunne du så blive overbevist om, at det ville være OK at blive kærester igen? Ville det være nok, at hun spurgte dig én gang om I skulle være kærester igen eller skulle der lidt flere forsøg til? Hvad ville overbevise dig? Måske det der ville virke for dig, også ville virke for din ekskæreste?
Måske skal du give det lidt tid, alting er sket meget hurtigt, indenfor en måned. Måske hun har brug for tid til at mærke, hvad hun føler og vil. Så derfor kunne det måske også være en ide at give kærligheden en lille pause. Her tænker jeg for eksempel på at du et stykke tid, måske bruger mere tid med dine venner og lader hende være med hendes veninder. Du kan jo stadig sende hende et sødt smil eller få øjenkontakt med hende, så ofte, det er muligt, så hun ved, du stadig godt kan lide hende, men respektere at lige nu vil hun ikke være kærester. Hvem ved, måske med tiden, der igen bliver mulighed for I kan finde ud af noget sammen?
Håber nogen af de her spørgsmål, kan hjælpe dig lidt videre i forhold til, hvad du skal gøre – i tanken og måske i handling. Det lyder som om du er god til at mærke efter hos dig selv, når du f.eks. har kunnet mærke du har fortrudt, og det er en god snor at gå efter..
Ønsker dig al mulig lykke og held med kærligheden
BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.