Brev
Sammen med en, som der er meget ældre end mig
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 17 år, og jeg går på STX. Jeg har lige afsluttet mit første år, og nu har jeg sommerferie.
Jeg bor hjemme hos min mor og far og lillebror. Jeg er så flov over, bare at skrive det her ned, som jeg skal til nu, men jeg er simpelthen nødt til det, da jeg er ved at få det så dårligt af alt det her.
Jeg har været sammen med en mand på 31 år i de sidste par 2 måneder. Han er lærer, og arbejder på EUC. Jeg havde ham da jeg gik i 5. Klasse, hvor han var praktikant, og så blev vi venner på facebook. Vi havde intet kontakt før han tog kontakt til mig lidt senere.
Ingen ved noget om os – Han har fortalt det til hans bedste ven, som han ved ikke fortæller det videre, men jeg har ikke sagt det til nogen, og ingen skal nogensinde vide det. Jeg ved ikke hvorfor jeg gør det her, da jeg er så ked af alle de løgne jeg har stukket min familie og venner. Jeg har altid gået meget op i at være ærlig, og være den jeg er 100 %, men det er jeg ikke nu, og det går mig sådan på.
Han har sit eget hus, og det er der vi ses + at vi kører nogle ture engang imellem, hvor vi kører langt væk fra den by vi bor i.
Tro mig, jeg vil så gerne stoppe det – Men så alligevel ikke, for jeg er jo blevet glad for ham, og jeg forstår slet slet ikke at jeg er, men det er jeg.
Hvordan lyder alt det her? Hvad tænker i/du? Og er jeg fuldstændigt skør?
Jeg er så ked af det og forvirret i mit hovede, og jeg ville sådan ønske, at jeg kunne stoppe det her, men jeg er blevet alt for glad for ham, og det hader jeg mig selv for. Det er jo så forkert det her.
Jeg har prøvet 2 gange nu, hvor jeg har skrevet til ham, at vi simpelthen er nødt til at stoppe det, fordi jeg ikke kan klare at lyve mere – Men han ønsker ikke at det stopper, da han jo også er blevet glad for mig og hver gang har han overtalt mig til at lade det fortsætte, og jeg er af det, blevet mere glad for ham.
Jeg har haft en kæreste før, som jeg var sammen med i et halvt år – Det er et år siden nu, og så mødte jeg ham her på 31, som jeg SLET ikke burde være sammen med.
Jeg har brug for det du\i tænker, og jeg har sådan brug for råd.
Jeg er så ked af det og så forvirret.
Mange kærlige hilsener 🙂
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt du tog dig mod til at skrive ind, selvom du synes det var svært og flovt. Du skal vide, at det er ikke noget at være flov over, og du er ikke “fuldstændig skør” som du skriver.
Det er normalt at blive betaget og forelsket i en ældre fyr, det oplever mange I din alder. Jeg kan ikke fortælle dig, hvorvidt du skal gøre det ene eller det andet, men jeg kan komme med et par råd, som du kan tænke over, og som jeg håber vil gøre din situation nemmere.
Det vigtigste er, at du lytter efter indeni dig selv, og det tror jeg faktisk du er god til, for du beskriver det rigtig fint i dit brev.
Det der lyder til at gå dig mest på er, at du ikke kan være ærlig. Du lægger vægt på, du er ved at få det rigtig dårligt af alt det her. Når du skriver alt det her, så tænker jeg, er det at holde det hemmeligt, og føle at det er forkert det du laver med den ældre fyr?
Det er helt forståeligt at blive ked af det og forvirret i din situation, for det er svært at føle, at man gør noget forkert, og det er stressende og energikrævende at skulle skjule noget hele tiden.
Men handler det kun om hvad andre synes det er forkert at du ser ham? Eller er det også fordi det ikke føles fuldstændig rigtigt for dig?
Jeg tror ikke at jeres aldersforskel er det største problem i sig selv, men jeres aldersforskel fører flere ting med sig. Ofte er ældre mere erfarne, og det er måske lidt forbudt i ens omgivelser og det gør det også lidt spændende. Det kan være spændende at møde en der er moden, og har flere muligheder og idéer. Dog fører en aldersforskel også tit en form for ulighed med sig. Men et kærlighedsforhold bør være ligevægtigt, og det kan være svært når du bl.a. er elev, han er lærer og I har to meget forskellige liv, omgangskreds og interesser. Det er vigtigt at huske, at selvom et forhold skal være spændende, så skal det også være trygt og rart. Et forhold bør være noget man føler sig glad for, og som man har lyst til at fortælle om. Det skal helst være forbundet med noget man er stolt over frem for flov over.
Du fortæller at du er blevet glad for ham, og jeg kan derfor godt forstå, at du føler du står i et dilemma, fordi det også betyder meget for dig at være ærlig. Jeg tænker derfor, hvis du er meget glad for ham, kan du så have lyst til at dele at du ser ham, og være ærlig overfor dem omkring dig? Måske kunne det hjælpe ikke at være helt alene med alle tankerne, og f.eks. fortælle en tæt veninde det? Eller måske tage forsigtig hul på at fortælle eller skrive det til en af dine forældre, at du har en kæreste? Jeg tænker, at hvis I bliver ved at være kærester kommer der nok et tidspunkt, hvor dine og hans forældre mødes med jer.
Det er vigtigt at du er glad, og føler du har hele dig selv med i det, og forbliver den du gerne vil være. For at få det bedre, tænker jeg du skal du lytte til hvad der er mest rigtig for dig. Hvis du igen ønsker at sige fra i forhold til ham, så lyt til dig selv, og ikke hvad han har mest lyst til. Tænk over hvad der gør dig mest tryg og glad i dit liv.
Jeg håber du kan bruge mit svar til at finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen