Sammen med en, som der er meget ældre end mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Hvor er det godt du tog dig mod til at skrive ind, selvom du synes det var svært og flovt. Du skal vide, at det er ikke noget at være flov over, og du er ikke “fuldstændig skør” som du skriver.

Det er normalt at blive betaget og forelsket i en ældre fyr, det oplever mange I din alder. Jeg kan ikke fortælle dig, hvorvidt du skal gøre det ene eller det andet, men jeg kan komme med et par råd, som du kan tænke over, og som jeg håber vil gøre din situation nemmere.

Det vigtigste er, at du lytter efter indeni dig selv, og det tror jeg faktisk du er god til, for du beskriver det rigtig fint i dit brev.

Det der lyder til at gå dig mest på er, at du ikke kan være ærlig. Du lægger vægt på, du er ved at få det rigtig dårligt af alt det her. Når du skriver alt det her, så tænker jeg, er det at holde det hemmeligt, og føle at det er forkert det du laver med den ældre fyr?

Det er helt forståeligt at blive ked af det og forvirret i din situation, for det er svært at føle, at man gør noget forkert, og det er stressende og energikrævende at skulle skjule noget hele tiden.

Men handler det kun om hvad andre synes det er forkert at du ser ham? Eller er det også fordi det ikke føles fuldstændig rigtigt for dig?

Jeg tror ikke at jeres aldersforskel er det største problem i sig selv, men jeres aldersforskel fører flere ting med sig. Ofte er ældre mere erfarne, og det er måske lidt forbudt i ens omgivelser og det gør det også lidt spændende. Det kan være spændende at møde en der er moden, og har flere muligheder og idéer. Dog fører en aldersforskel også tit en form for ulighed med sig. Men et kærlighedsforhold bør være ligevægtigt, og det kan være svært når du bl.a. er elev, han er lærer og I har to meget forskellige liv, omgangskreds og interesser. Det er vigtigt at huske, at selvom et forhold skal være spændende, så skal det også være trygt og rart. Et forhold bør være noget man føler sig glad for, og som man har lyst til at fortælle om. Det skal helst være forbundet med noget man er stolt over frem for flov over.

Du fortæller at du er blevet glad for ham, og jeg kan derfor godt forstå, at du føler du står i et dilemma, fordi det også betyder meget for dig at være ærlig. Jeg tænker derfor, hvis du er meget glad for ham, kan du så have lyst til at dele at du ser ham, og være ærlig overfor dem omkring dig? Måske kunne det hjælpe ikke at være helt alene med alle tankerne, og f.eks. fortælle en tæt veninde det? Eller måske tage forsigtig hul på at fortælle eller skrive det til en af dine forældre, at du har en kæreste? Jeg tænker, at hvis I bliver ved at være kærester kommer der nok et tidspunkt, hvor dine og hans forældre mødes med jer.

Det er vigtigt at du er glad, og føler du har hele dig selv med i det, og forbliver den du gerne vil være. For at få det bedre, tænker jeg du skal du lytte til hvad der er mest rigtig for dig. Hvis du igen ønsker at sige fra i forhold til ham, så lyt til dig selv, og ikke hvad han har mest lyst til. Tænk over hvad der gør dig mest tryg og glad i dit liv.

Jeg håber du kan bruge mit svar til at finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.

Kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.