Brev
Rygter
Kære BørneTelefonen
Jeg har et problem som jeg ikke helt kan få lagt låg på.
Jeg går i 8 klasseog havde to kærester
i 7 og her for et halvt års tid siden havde jeg noget kørende med en dreng. Jeg ville så ikke være kærester med ham alligevel og dumpede ham.
Vi har så igen i år haft noget kørende og vi blev forelsket i hinanden men jeg kunne mærke at det ville jeg ikke alligevel.
Han er så ked af det og jeg tror Han er lidt sur på mig for han siger dumme ting om mig.
Jeg fik så af vide at han og hans ven som jeg desværre har været kæreste har opkaldt et udtryk efter mig (mit navn-loopet)
det gør mig ked af det fordi jeg i forvejen føler mig som en player ikke fordi jeg er det.
Og han har også bag min ryg altså vennen advaret ham min gamle flirt om at være sammen med mig og har kaldt mig bitch.
Og jeg vil jo bare gerne have folk skal kunne lide mig og ikke synes jeg er ond. Hvad skal jeg gøre ?
Tak på forhånd og undskyld mine kommaer og punktummer
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Tak for dit brev. Det er slet ikke rart, når nogen kalder én noget, som ikke er sødt. Noget som oven i købet heller ikke er rigtigt. Hvor er det godt, at du har skrevet til BørneTelefonen og har fået sat ord på dine bekymringer.
Først vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes, at det er rigtig godt, at du har fulgt dit hjerte. Du stoppede med at have noget kørende med én, da du fandt ud af, at du ikke havde lyst til det mere. Det kan være svært at gøre det. Men det er altid godt at følge sit hjerte. Det gjorde du - og det kan aldrig være forkert.
Du skriver, at du gerne vil have, at folk skal kunne lide dig og ikke synes, at du er ond. Jeg kan faktisk ikke se, at du har været ond mod nogen. Du har haft to kærester før, og det er altså helt okay og normalt. Hvis du har været kærester eller kysset med flere på samme tid, så kan det godt være, at du skal sige undskyld til nogen. Men hvis det ikke er tilfældet, så kalder de dig måske dumme ting, fordi de selv er kede af det. Men det er ikke ensbetydende med, at det er okay, eller at du har gjort noget forkert. Folk kan nogle gange sige nogle tarvelige ting, når de bliver kede af det.
Du skriver selv, at du godt ved, at du ikke er en player. Det synes jeg helt klart, at du skal holde fast i. Du har haft et par kærester og har fulgt dit hjerte - det gør dig slet ikke til en player.
Når drengene kalder dig bitch og player, så synes jeg godt, at du kan sige til dem, at det synes du slet ikke passer. Og at du ikke gider at høre på det, fordi det faktisk gør dig ked af det. Hvis du gerne vil noget med din flirt alligevel, så kan du eventuelt tage en snak med ham alene. Du kan fx. sige til ham, at du vil være ked af, hvis din gamle kæreste kommer til at ødelægge det, som I to har sammen. Du kan også sige til ham, at du altså ikke er en player. Og at du i øvrigt ikke kan forstå, at du bliver kaldt det, fordi du faktisk bare har lyst til kun at ses med ham.
Nogle gange er det sådan, at hvis der er nogle enkelte personer, som gør én ked af det, så kan man pludselig have svært ved at huske, at der faktisk ermange søde mennesker og venner omkring én, som behandler én godt. Måske kender du til det? Når du engang imellem bliver ked af det, når drengene kalder dig tarvelige ting, så kan du måske prøve at tænke på, hvor mange søde venner, veninder og familie du har. Det kan måske give dig et smil på læben og minde dig om, hvor mange mennesker du har omkring dig, som gør dig glad. Og måske kan det også minde dig om, at det de siger om dig, ikke passer.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at følge nogle af mine råd. Jeg kan fornemme, at du gerne vil andre mennesker det godt, og at du godt selv ved, at du ikke er en player eller noget. Det synes jeg, at du skal minde dig selv om, når andre kalder dig for dumme ting. Fordi du er god som du er, og ingen andre skal have lov til at ændre disse tanker om dig selv.
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen