Rigtigt eller forkert?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev om dine tanker om forelskelsen.

Det lyder som om, at du og drengen fra din klasse er ret glade for hinanden - det er jo dejligt!

Jeg kan også høre på dig, at du tænker en del på de ting, der gør dig usikker på, om du skal være kæreste med ham.

Du skriver, at du er nervøs over, om han er moden nok og at han ikke er ligeså god til læsning. Jeg tænker, at det måske ikke er ligeså vigtigt som, om han er en sød og dejlig dreng at være kæreste med? Måske tænker du på, hvad andre tænker om ham? Måske synes du selv, at det ikke er så sejt, at han ikke er verdensmester i læsning?

Det er meget normalt, at vi tænker over, om noget er forkert. Og at vi gerne vil have, at andre synes, man er sej, og gør de rigtige ting.

Jeg tænker dog, at det er virkelig sejt, hvis du står ved, at du rigtig godt kan lide ham drengen, som giver dig den der gode følelse, du skriver om.

Prøv at spørge dig selv; "Hvad er det værste, der kan ske, hvis I bliver kærester?" Og når du har svaret på det, kan du tænke over, om det er noget du kan klare?

Du skriver også, at dine forældre blev skilt for nylig. Det er en meget stor ting i ens liv, og jeg kan godt forstå, hvis det fylder en del i dine tanker. Måske tænker du også over, hvad kærlighed er for noget. Når man bliver kærester eller bliver gift, så tager man en chance, fordi man rigtig godt kan lide det andet menneske. Det er ikke sjovt, hvis det slutter - men tænk al den kærlighed man går glip af, hvis man slet ikke tør prøve at blive kærester.

Derudover så husk på, at du er velkommen til at skrive eller ringe til os, hvis du gerne vil tale mere om din mor og far eller skilsmissen.

Jeg håber, at du tager chancen med kærligheden, når du og drengen er så glade for hinanden. Han er sikkert en rigtig sød dreng.

Alt mulig held og lykke!

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.