Brev
Rigtige kærester
Kære bb
jeg har en lille problem.
Jeg har en kæreste og vi er rigtig tit sammen og vi har det sjovt og sådan, men her fra nogle uger siden kom jeg til at tængke på om ik vi kunne være rigtige kærester og kysse og holde i hånd og såden noget, så det skrev jeg og spugrte om vi ik kunne.
Han svarede ja og men det er ca. en uge siden og vi har ikke kysset eller sådan noget enu som jeg gerne ville.
HJÆLP!!! Hvad skal jeg gøre?
MVH Anonym
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev.
Det kan godt være svært at finde ud af, hvordan man lige begynder på det dér kysseri og holden-i-hånden. Især hvis man ikke har prøvet det før.
Måske kender du din kæreste fra skolen? Hvis du gør det, er du mon så kun sammen med ham, når I er i skole, eller ses i også efter skole? For nogen kan det føles lidt pinligt at kysse eller begynde at holde i hånd, hvis det skal foregå et sted, hvor der er mange andre. Nogle gange er det lidt lettere, hvis man taler om det og prøver at kysse og holde i hånd, når man er lidt alene. Det kan være, at I følges hjem fra skole og kunne prøve at holde i hånd, når I går sammen? Det kan også være, at I ses efter skole, og at det så en dag virker naturligt at kysse.
Du har skrevet til ham, at du gerne ville prøve at kysse og holde i hånd – og det er altså ret sejt gjort! Måske kunne du tage næste skridt og snakke med ham om det, når I er sammen? Det kan være lettere at snakke om det, når der ikke er andre omkring jer. Måske ved din kæreste ikke helt, hvornår I skal gøre det? Det kan også være, han er lidt usikker på, hvordan man gør? Hvis han har det sådan, kan det hjælpe at snakke om det.
Det kan også være, at han alligevel ikke er helt klar til det. Det er vigtigt, at man ikke presser hinanden til at gå for hurtigt frem. Og man kan faktisk godt være rigtige kærester, selvom man ikke har kysset eller holdt i hånd. Nogle er klar til kysseri lidt før andre, så måske kræver det lidt tålmodighed.
Rigtig god fornøjelse med at prøve jer lidt frem – når I har lyst!
De bedste hilsner
BørneTelefonen