Rejsnings problemer

Hej…

Jeg er en dreng på 13 fylder snart 14… Havde sex 1. Gang som 12. Åriget.

Har nu en ny kære og har rejsnings problemer, den er stiv men er lidt slap, den bliver ikke hel stiv…

Danjeg var mindre (12j onanerede jeg hver dag næsten… Kan det have en betydning?

Er virkelig skuffet over min penis…

Når jeg onaner bliver den også halv stiv altså slap man stadig lidt stiv…

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.
Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg ved, at din bekymring, er en, som du deler med mange andre drenge.

Du spørger, om det, at din penis ikke bliver stiv, kan skyldes, at du tidligere har onaneret hver dag. Nej det kan det ikke! Rigtig mange drenge på din alder onanerer hver dag, og man kan ikke onanere så meget, at ens penis holder op med at virke.

Problemer med at få penis stiv kan enten skyldes noget psykisk eller noget fysisk. Hos unge drenge er det ret sjældent, at der er noget fysisk galt - især ikke, hvis det tidligere har fungeret normalt.

Jeg tror derfor ikke, du skal være bekymret for, om der er noget galt med din penis. Du kan dog altid gå din læge eller sundhedsplejersken på skolen– de vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget fysisk galt.

Jeg tror det, du oplever lige nu er en form for præstationsangst – det oplever rigtig mange unge drenge, og det kan gøre, at penis ikke bliver stiv, selvom de har rigtig meget lyst.

Alle kan opleve at få præstationsangst. Når man er ung som du, og derfor ikke har haft så mange kærester, kan man godt blive bekymret for, om man er god nok. Man kan også opleve præstationsangst, hvis man en enkelt gang oplever ikke at få rejsning. Det kan få en til at blive så bekymret for, at det sker igen – at det er dét, man tænker på, når man har sex, ikke hvor dejligt det er. Måske det endda også er det, der sker, når du prøver at onanerer?

Præstationsangst forsvinder for mange, når de bliver rigtig trygge ved deres kæreste. Det lyder ikke, som om du har kendt din kæreste særlig længe – det kan derfor være, at du er usikker på, hvad hun forventer af dig og den sex, I har sammen? Måske kunne det derfor hjælpe dig, hvis I fik talt om det?

Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Ellers er du meget velkommen til også at kontakte os på børnetelefonen på 116 111.

Mange hilsner fra

Børnetelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?