Brev
problemer med kærligheden
Hej,
jeg er en pige på 14 år og jeg har nogle problemer med kærligheden.
I min sommerferie var jeg på sprogrejse i 3 uger, og der mødte jeg en dreng. Han var 1,5 år ældre end mig og skulle efter sommerferien i 1.g.
Vi var sammen hver dag, og havde det virkelig godt sammen.
Men jeg havde hele tiden den tanke i baghovedet at han var jo ældre end mig, og det ville blive lidt besværligt og på en måde underligt hvis det blev til mere siden der alligevel var en forskel, og at hvis man blev kærester, om alderen ville have indflydelse med det at have sex, og han er meget mere erfaren end mig. Et andet problem var at han bor i den helt anden ende af landet i forhold til mig.
Men det udviklede sig ikke til mere, men tænker hele tiden på ham, og bliver mere forelsket i ham dag for dag, selvom det er et par måneder side at vi hat talt eller set hinanden siden vi kom hjem til Danmark.
Så jeg ved ikke om jeg skal give slip på ham siden vi sikkert aldrig kommer til at se hinanden igen, og hvis vi gør vil jeg sikkert ikke føle noget for ham der.
Men der er også en anden dreng, faktisk en af mine bedste drengevenner. Siden vi er begyndt at gå til fester og drikke (selvom det ikke er lovligt) har vi været mere end venner (dog kun til festerne).
Vi har kysset og alle mulige andre ting (ikke sex eller ander ting tæt på)
men vi har ihvertfald været intime sammen, men det er ødelagt vores venskab. Inden jeg tog på sprogrejse og men ven og jeg var intime sammen var det som om jeg følte noget for ham, men kun i det øjeblik vi kyssede eller gjorde andet, men efter jeg kom jeg fra min sprogrejse har jeg kun følt noget for ham den ældre.
Nu er der så en ny dreng som jeg også er gode venner med, han er begyndt at røre mig mere når vi krammer når vi mødes, og til en fest sad vi sammen og han rørte mig på låret og nussede mig, først troede jeg bare at han gjorde det fordi der var andre og han ville være lift sej i det, men når vi var alene blev han ved med det.
Jeg ved at han har haft et ret intimt forhold til en af hans megt gode veninder dengang de stadig var venner, og er lidt bange for at han også vil det med mig.
Ikke fordi jeg ikke vil sådan noget for jeg føler at jeg er klar, men jeg har jo allerede prøvet at få et venskab ødelagt på grund af at være intime.
Så det jeg gerne vil have ud af det her er om hvad andre personer ville tænke om det her, og om jeg skulle stoppe med at gøre sådan noget med mine drenge venner?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Kærlighed, lyst og følelser kan være meget forvirrende.
Du skriver om tre drenge i dit brev:
Dreng fra sprogrejse, som du bliver mere og mere forelsket i for hver dag
Ven som du har været intim med, men som du ikke længere føler noget for
Ven som du overvejer at være intim med
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er forvirret, når der er hele tre drenge, der fylder i tankerne. Jeg kan dog ikke lade være med at hæfte mig ved, at du skriver, du bliver mere og mere forelsket i dreng nummer 1. Hvis man går med følelsen af forelskelse for én dreng, så kan det være svært at finde plads i hjertet til at lukke andre ind lige nu. Men lysten til at kysse på andre og være intime kan godt være der – hvilket måske er det, du har oplevet med dreng 2 og 3?
Så jeg tror, det er vigtigt, at du prøver at adskille de tre drenge fra hinanden og finde ud af, hvorfor du er interesseret i dem. – Er det kærlighed? Eller bare lyst til at kysse?
En ide kunne være, at du fik afklaret, hvad der kunne ske med dreng nummer 1. Hvis nu der var en chance for, at I kunne ses, ville du så have lyst?
Eller er de grunde, du selv nævner, nok til at du burde lægge låg på og pakke ham væk?
I forhold til de to andre drenge så spørger du til sidst, hvad andre personer vil tænke, og om du bør stoppe?
Man skal aldrig lade sig holde tilbage eller handle ud fra, hvad man tror, andre vil tænke om det. – Man skal til gengæld mærke rigtig godt efter i maven efter, hvad man har lyst til, og hvad man kan stå inde for.
Men jeg hæfter mig dog ved, at du skriver, at begge drenge er dine venner, og at det intime ødelagde venskabet til dreng nummer 2. Vil du risikere det igen med dreng nummer 3? Måske du skulle tænke over, om han er en vigtig ven for dig, og hvis han er, så vægt venskabet højere end lysten til at kysse og være intime – det kan man være med masser af drenge, men de gode venner er sjældne.
Det var et svar med mange spørgsmål, men håber, at du selv kan finde de rigtige svar ved at mærke rigtig godt efter i dig selv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen