Problemer med at sove sammen

Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en kæreste og vi har snart været kærester i et år.
Vi har haft snakket rigtig meget om at vi virkelig gerne vil sove sammen, da det kunne være rigtig hyggeligt at have lang tid sammen og at være sammen på en anden måde i stedet for efter skole da vi ikke har så lang tid sammen der.
Jeg har haft spurgt min mor om vi må sove sammen, men hun siger nej, fordi vi så skal snakke om p-piller osv. Og hun blev også rigtig sur da jeg spurgte, men har ingen anelse om hvorfor.
Jeg har ikke haft spurgt siden fordi jeg er bange for at hun bliver sur igen, men da mig og min kæreste snart har været sammen i et år vil vi gerne sove sammen på vores årsdag hvilket er snart.
Vi er igang med at finde en aften hvor han kan komme og spise og møde mine forældre sådan rigtigt, da vi tænker at det måske kan bløde dem lidt op.
Jeg synes at det er rigtig uretfærdigt at vi ikke må sove sammen, uden at jeg skal på p-piller (hvilket jeg ikke vil), eller at min mor tror vi har sex.
Mine eller hans forældre er jo hjemme den aften og nat, så vi er ikke alene, så jeg kan ikke se det store problem i det.
Mig og mine kæreste har haft snakken og vi er enige om at vi ikke er klar, hvilket jeg også har fortalt min mor.
Hvad kan vi gøre for at få lov til at sove sammen uden at jeg skal på p-piller eller mine forældre går og tror vi har sex?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du har en kæreste, som du er så glad for. Jeg kan godt forstå, at I gerne vil prøve at sove sammen, når I har været sammen så længe. Det lyder også som en rigtig hyggelig måde, at fejre jeres årsdag.

Jeg synes, det er rigtig godt, at du har prøvet at snakke med din mor om, at du gerne vil prøve at sove sammen med din kæreste, og at du også har fortalt hende, at dig og din kæreste er enige om, at I ikke er klar til at have sex endnu. Jeg tænker, at grunden til at din mor blev sur, da du spurgte hende, kan hænge sammen med, at hun gerne vil passe på dig, og måske bliver bekymret for, om der sker dig noget, hvis eller når dig og din kæreste begynder at have sex (selv om du har sagt til hende, at det ikke er endnu). Mange forældre kan være bekymrede for, om deres døtre bliver gravide eller smittet med en kønssygdom. Det lyder som om, at din mor i hvert fald tænker på, at du ikke skal blive gravid, når hun siger, at I skal snakke om p-piller før du må sove sammen med din kæreste. Det er vigtigt at være opmærksom på, at p-piller ikke beskytter mod kønssygdomme. Det skal man bruge kondom for at være beskyttet imod.

Mange mødre/forældre skal også lige vænne sig til tanken om, at deres børn nu er blevet så store, at de begynder at få kærester, og gerne vil sove sammen med dem. Det er ligesom en ny tid, der starter for dem.

Jeg synes, det er en rigtig god idé, at dig og din kæreste er ved at planlægge en aften, hvor han kan komme og spise, og møde dine forældre. Jeg er næsten sikker på, at det kan bløde dem op. Mange gange er forældre også utrygge og bekymrede, fordi de ikke kender deres børns kæreste. Måske kunne du og din kæreste også være sammen med hinanden hjemme hos dig eller ham, på hverdage og i weekender uden at sove samme - til at begynde med. Så kan dine og hans forældre vænne sig til at se jer sammen og blive mere trygge ved det. Vil det være muligt?

Jeg tænker på, hvad din kærestes mor/forældre siger til, at I gerne vil sove sammen? Vil de gerne give ham lov til det? Hvis de gerne vil det, kunne du måske snakke med din kæreste om, at din kærestes mor kunne ringe til din mor for at snakke med hende om, at I gerne vil sove sammen (eller din mor kunne ringe til hans mor), og hvad de hver især tænker om det. En anden mulighed er også, at I alle 4 kunne sætte jer ned sammen og snakke om, at I gerne vil sove sammen på jeres årsdag. Du kan fx foreslå din mor, at I inviterer din kæreste og hans mor over til jer til kaffe eller noget andet. Så kunne jeres mødre også møde hinanden, og lære hinanden lidt at kende. Du og din kæreste kunne måske fortælle jeres mødre, at det ikke er fordi, I har tænkt jer at have sex, at I gerne vil sove sammen, men bare fordi, I gerne vil være sammen på en anden måde og i længere tid, end hvis I bare er sammen efter skole. Din mor vil måske også være mere sikker på, at det ikke er nødvendigt at tage p-piller for at sove sammen, hvis hun også hører din kæreste sige, at I er enige om, at I ikke er klar til at have sex endnu.

Det lyder måske til, at det kunne blive en lidt ’pinlig’ situation, men jeg tror det er vigtigt, at din mor lærer din kæreste og hans mor at kende, så hun også kommer til at føle sig tryg ved dem, og også hører hvad de tænker om, at I gerne vil sove sammen. Hvis hun lærer dem lidt at kende, tænker jeg, at hun måske kan være mere tryg ved, at I sover sammen. Så kunne I også snakke om, om det skal være hos jer eller dem osv.

En tredje mulighed er, at du kan tale med en anden voksen i din familie om det. Måske har du en sød moster, tante eller mormor, som du har lyst til at fortælle, at det er svært for dig, at få din mor til at lytte til dig, når du siger, at du gerne vil sove sammen med din kæreste. Så kan hun måske tale med din mor om det, eller I kan alle tre sætte jer ned og snakke om det. Måske vil din mor lytte mere, hvis der også er en anden voksen, som snakker med hende om det. Du kan måske også vise din mor, det brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Måske vil det kunne få hende til at se anderledes på det? Endelig tænker jeg, at det kunne være en god idé, hvis du får sagt til din mor, at du gerne vil kunne snakke med hende om, hvordan du skal beskytte dig mod at blive gravid, når du på et tidspunkt føler dig klar til sex, og hvilke andre muligheder der er, hvis du ikke har lyst til at tage p-piller. Du/I kan evt. læse mere om prævention på Sexliniens hjemmeside på www.sexlinien.dk

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ønsker dig og din kæreste tillykke med jeres 1 årsdag.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.