Brev
Problemer
Hej, jeg er en pige på 16 år som i 7 mdr har været sammen med en rigtig dejlig fyr. Han er 21 år, men alders forskellen påvirker os ikke.
Efter 7 fantastiske mdr er den følelse man kalder “forelskelsen” aftaget.
Jeg ved at det er ham jeg vil være sammen!
Problemet er bare at nu har jeg indset følelsen “kærlig” er der, og så alligevel ikke.
For hans fortid kan jeg ikke håndtere. Og når får i de to eksempler der går mig mest på…
Da han var 18 år, har han snakket med en pige på 14 år, han havde kontakt til hende i en mdr men han mener ikke de havde noget da de aldrig mødtes. Hun ville gerne men da hun bor i København og ham på Fyn, så ville han ikke køre. Så de droppede kontakten. Det frustrere mig han ikke vil sige at de havde noget, for hvorfor ellers snakke og skrive ofte og i en så lang periode.
Den anden ting er at han som 18 årig, har kørt piger rundt. Han kan ikke huske antallet det vil sige ihvertfald over 2. Han påstår så han aldrig har haft noget med nogle af den.(igen kender ikke antallet).Den ene gang kørte han en pige i sommerhus, (han havde kun mødt hende 1 gang før ved igen at køre hende) hun spurgte om han ville møde familien han sagde ja, og han drak sig fuld med hendes far og sov sammen med pigrn. Han har brugt over 20000 kr. på benzin inden jeg mødte ham. Da folk han ikke engang kendte ringede til ham alt fra kl.7:00-03:00 for at blive hentet. For han sagde aldrig nej. Ja så rejste han sig og kørte, han tjente ikke en krone på det.
Han er blevet opdraget på sin præsentation hele sit liv, så jeg har bæret over med alle disse ting. Da jeg mente han nok savnede nogle der bare ville acceptere ham. Men jeg kan ikke bare ikke nu. Og det frustrer mig.
Jeg vil ham mere end noget andet, og han har ovenikøbet snakket med hans forældre om en lejlighed til mig og ham. Men jeg kan kan bare ikke. Jeg har prøvet at holde pause med ham, men jeg kan ikke undvære ham. Hvad gør jeg?
Jeg overvejer at stoppe det, da jeg ikke vil holde på ham. Jeg syntes han fortjener en der kan acceptere hans fortid. For det jeg gør er, at jeg acceptere hans fortid og så nogle gange tænker jeg på den og så bliver jeg bare så sur at jeg siger de værst tænkelige ting. At jeg vil holde pause, aldrig se ham mere, og stoppe. Jeg vil bare ikke være sådan. Jeg VIL acceptere den, men jeg følte ikke at jeg kan. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Han er virkelig en helt igennem fantastisk kæreste, han skal med min familie og jeg på ferie her om en mdr og han vil gøre alt for min familie og jeg.
Han har ovenikøbet slettet din Snapchat så han kan fjerne hans fortid. Da vi havde set hinanden i 1-2 mdr, så skrev en pige, “hvem er det, har du fået kæreste på? Hvorfor vidste jeg ikke det?” Han havde sagt han elskede mig og kun ville mig men hvorfor så modtage sådan en besked fra en pige, og det der undre mig mest var han sendte den samme besked tilbage mens jeg så på det. Jeg blev sur og spurgte hvorfor, han svarede “det var fordi hun skrev det”. Jeg føler bare ikke at jeg har den tillid til at han siger den side af han fortid er væk.
Jeg ville ønske han havde håndteret det på en anden måde. Blot vist mig at han godt kunne have en kæreste, samt skrive med pigen uden der var noget, men jeg syntes da han slettede Snapchat kom den modsatte effekt frem. Det skal sige i starten syntes jeg at det med at slette det var rart. Da han havde en masse pige venner på den Snapchat, og han ved TTT (Trænger Til Tissekone) og det var jeg ikke tryk ved. Nu har han en ny snap uden piger, og han vil gøre alt for mig!
Men igen jeg vil ikke holde på en når han kan finde en der kan acceptere hans fortid som jeg åbenbart ikke kan, for jeg ved jo godt det er åndssvagt.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du har fundet en kæreste, som du ser som en dejlig fyr.
Din kæreste er 5 år ældre end dig. Det betyder, som du ved, at han har levet længere og dermed nået at få flere oplevelser med sig. Man kan ikke fjerne disse oplevelser og slette dem fra fortiden, ligesom man sletter sin Snapchat. Det kan jeg også høre på dig, at du godt ved inderst inde. De oplevelser er en del af din kæreste, og har været med til at gøre ham til den han er. Måske har de på en eller anden måde, været med til at gøre at du er faldet for ham.
Hvis du ønsker at være i et forhold med din kæreste, så er det vigtigt at du øver dig i, at slippe dine følelser og tanker om hans fortid. Det ved jeg, er nemmere sagt end gjort. Men det lyder som om, at du har svært ved helt at stole på ham, selvom han har gjort meget for at få dig til at stole på ham. Måske kan du i en periode, forsøge at acceptere at du indimellem får de tanker. Du kan også spørge dig selv, hvorfor tankerne mon kommer? Er det fordi du bliver bange for at miste ham? Bliver du usikker?
Når du mærker, at tankerne banker på, kan du prøve at sige "Hov, der kommer de der tanker, som gør at jeg bliver usikker. Jeg kan godt mærke, at I (tankerne) er der, men I skal ikke få lov af fylde lige nu - det styrer jeg nemlig." Du kan prøve at lave en plan for, noget andet du skal tænke på eller gøre, som kan distrahere tankerne. Måske tænke på et godt minde om din kæreste. Eller tænke på den ferie, som I skal på sammen.
Du kan fortælle din kæreste, at det er svært for dig, men at du gør dit bedste for, at tankerne ikke skal fylde for meget. Måske kan I aftale, at når tankerne popper frem, så kommer du lige og får et knus af ham. Eller du sender et tegn, og så sender han et hjerte eller en sød besked, så du bliver mindet om, at det er dig han vil have og gerne vil være sammen med. I kan prøve det for en periode. Med tiden vil tankerne måske fylde mindre.
Én anden måde at acceptere din kærestes fortid på, er ved at forsøge at lære ham bedre at kende. Prøv at gøre noget andet, end I plejer. Tal f.eks. om noget helt andet, end I plejer. Tag steder hen I ikke plejer. Hør noget andet musik osv. Det kan være med til at vise andre sider af ham og af dig. Måske vil du opleve dig selv på en anden måde, når I prøver noget nyt.
Det er vigtig for jer begge med accept og tillid, hvis forholdet skal være godt. Jeg ønsker jer alt det bedste!
Mange hilsner BørneTelefonen