Problemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du har fundet en kæreste, som du ser som en dejlig fyr.

Din kæreste er 5 år ældre end dig. Det betyder, som du ved, at han har levet længere og dermed nået at få flere oplevelser med sig. Man kan ikke fjerne disse oplevelser og slette dem fra fortiden, ligesom man sletter sin Snapchat. Det kan jeg også høre på dig, at du godt ved inderst inde. De oplevelser er en del af din kæreste, og har været med til at gøre ham til den han er. Måske har de på en eller anden måde, været med til at gøre at du er faldet for ham.

Hvis du ønsker at være i et forhold med din kæreste, så er det vigtigt at du øver dig i, at slippe dine følelser og tanker om hans fortid. Det ved jeg, er nemmere sagt end gjort. Men det lyder som om, at du har svært ved helt at stole på ham, selvom han har gjort meget for at få dig til at stole på ham. Måske kan du i en periode, forsøge at acceptere at du indimellem får de tanker. Du kan også spørge dig selv, hvorfor tankerne mon kommer? Er det fordi du bliver bange for at miste ham? Bliver du usikker?

Når du mærker, at tankerne banker på, kan du prøve at sige "Hov, der kommer de der tanker, som gør at jeg bliver usikker. Jeg kan godt mærke, at I (tankerne) er der, men I skal ikke få lov af fylde lige nu - det styrer jeg nemlig." Du kan prøve at lave en plan for, noget andet du skal tænke på eller gøre, som kan distrahere tankerne. Måske tænke på et godt minde om din kæreste. Eller tænke på den ferie, som I skal på sammen.

Du kan fortælle din kæreste, at det er svært for dig, men at du gør dit bedste for, at tankerne ikke skal fylde for meget. Måske kan I aftale, at når tankerne popper frem, så kommer du lige og får et knus af ham. Eller du sender et tegn, og så sender han et hjerte eller en sød besked, så du bliver mindet om, at det er dig han vil have og gerne vil være sammen med. I kan prøve det for en periode. Med tiden vil tankerne måske fylde mindre.

Én anden måde at acceptere din kærestes fortid på, er ved at forsøge at lære ham bedre at kende. Prøv at gøre noget andet, end I plejer. Tal f.eks. om noget helt andet, end I plejer. Tag steder hen I ikke plejer. Hør noget andet musik osv. Det kan være med til at vise andre sider af ham og af dig. Måske vil du opleve dig selv på en anden måde, når I prøver noget nyt.

Det er vigtig for jer begge med accept og tillid, hvis forholdet skal være godt. Jeg ønsker jer alt det bedste!

Mange hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.