Brev
Problem med en fyr og veninde
Hej!!!
Jeg er en pige på 14 år og føler alle følelser kommer frem.
Jeg har den her veninde som går i min parallel klasse og hun er bare den sødeste og bedste veninde jeg elsker hende virkelig meget
men den her fyr går i hendes klasse og jeg synes han er mega mega sød og vi har skrevet lidt frem og tilbage i 2 uger nu og vi er kommet der til HVIR vi sender hjerter til hinanden og min veninde er lige blevet rigtigt gode venner med ham,
jeg vil rigtigt gerne fortælle hende mere om det men når jeg fortæller lidt om det begynder hun at sige hun ikke synes det er fedt og oprigtigt bliver sur fordi hun er bange forstår jeg ikke får tid til hende og han heller ikke vil være venner med hende mere hvis det udvikler sig
og jeg ved ikke hvad jeg skal om jeg skal droppe det med ham eller hvad jeg skal?:)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det dejligt, at du har den sødeste og bedste veninde i din parallelklasse! Det lyder som om, i deler mange ting med hinanden – hvor lyder det skønt, at have sådan en veninde!
Der går en fyr i hendes klasse, som hun lige er blevet rigtig gode venner med. Du synes han er mega sød, og I har skrevet lidt frem og tilbage i 2 uger. I er nu begyndt at sende hjerter til hinanden. Det lyder rigtig dejligt, at have fundet en sød fyr at skrive med!
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at fortælle din veninde mere om ham. Men det lyder som en svær situation, du er kommet i, når hun ikke synes, det er fedt, at du er blevet glad for ham.
Du skriver, at hun bliver oprigtigt sur, fordi hun er bange for, at du ikke får tid til hende mere, eller at han ikke vil være venner med hende, hvis det udvikler sig mellem dig og ham.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med din veninde om, hvordan du har det? Og om du har spurgt hende ind til, hvordan hun har det?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg det lyder til, at din veninde er bange for at miste sit venskab til både dig og ham. Måske er hun endda bange for, at i bliver tættere og “glemmer” hende? Det kan også være noget helt tredje.
Mon du har mod på at snakke med hende om, hvorfor hun synes, det er svært? Måske det netop handler om, at hun holder så meget af jeres venskab, at hun er bange for det ændrer sig? Måske i kan få en god snak om, hvordan i begge to gerne vil have jeres venskab skal være? Hvad tænker du om det?
Man bestemmer ikke selv, hvem man forelsker sig i, og hvornår man forelsker sig i dem. Det er heller ikke noget andre, kan styre for en. Derfor er det helt rigtigt at følge sin mavefornemmelse, når det kommer til kærlighed.
Jeg håber, mit svar kan give dig mod til at tage en god snak med din veninde. Og jeg ønsker dig held og lykke med den søde fyr.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os på tlf. 116111.
De bedste tanker og ønsker BørneTelefonen