Presset til video (Og et forfærdeligt forhold)

Jeg er en dreng (homoseksuel) på 16, snart 17.

Tidligere i år kom jeg i mit første forhold (dog på langdistance) med en jævnaldrende fyr fra USA. Det lyder utraditionelt, men det er svært at finde samme muligheder som andre, som queer teenager, og han er den første dreng jeg sådan rigtig har klikket med. Han var vildt sød pg sjov og charmerende, og vi facetimede flere gange om ugen og snakkede konstant.

Selvom det var langdistance, var det fra min side og ifølge ham 100% seriøst og eksklusivt. Men når vi rammer ca. 2 en halv måned, begynder han at opføre sig anderledes, han er mere fraværende og virker ikke som om han gider mig, men insistere stadig på at vi er 100% seriøse. Jeg går og får mere og mere ondt i maven, til jeg rammer et punkt hvor det faktisk fylder størstedelen af mine dage, og gør mig fysisk syg (lyder ekstremt dramatisk, men det var sådan jeg havde det). Op mod slutningen begynder han og ”joke” / true mig med at blokere mig hele tiden. Jeg kunne ikke læse om han mente det, fordi han præsenterede det som jokes, og jeg var desperat og naiv nok til at bilde mig selv ind at han ikke mente det.
Tidspunktet kommer så, hvor han igen siger han vil blokere mig (mere alvor men stadig som jo

ke) og jeg bliver rigtig ked af det, og beder ham om at lade være. Jeg har rigtig mange følelser for ham, og ville gøre rigtig meget for at beholde ham i mit liv, selvom jeg fik det så dårligt.

Så siger han, at jeg skal optage en rimelig grafisk video til ham, og hvis jeg gør det, venter han en uge med at blokere mig.
Det var ikke fordi at vi ikke havde sendt ting på den måde frem og tilbage før, men jeg synes det var super ubehagelgt, fordi jeg egentlig ikke havde lyst til at sende noget, og jeg i forvejen var super ked af det.

Men jeg gjorde det så, i håbet om at han ikke blokere mig.
Og han modtager den, og giver respons på at han er tilfreds for nu og han godt kunne lide den.

Men allerede dagen efter, blokere han mig.

Jeg finder derefter ud af at han har været mig utro i et stykke tid med hans gode veninde, og i desperation kontakter jeg ham alle andre steder. Han lyver og finder på en historie om at han er indlagt pludseligt døene med coronavirus (meget underligt, urealistisk og dramatisk). Efter jeg konfrontere ham og siger at jeg godt kan regne ud at det ikke passer, får jeg så at vide at han fuldstænding har mistet følelser for mig, kan tror ikke han kan længere og at han vil have mig fuldstændig ud af sit liv.

Dette gjorde virkelig ondt, og jeg var virkelig ked af det i en måned.
Efterfølgende vælger han så at kontakte mig igen, nogenlunde samme cyklus sker, og vi slutter det efter tre måneder (Denne gang mere mig der slutter det fordi han igen er mig utro).

Jeg går stadig og har ondt i maven over det selvom det er mere en en måned siden vi slog op anden gang (22/9)

Jeg føler mig udnyttet og dum, og ikke mindst skammer jeg mig vildt meget over den video jeg lavede til ham. Det føles virkelig naivt og dumt, og selvom jeg ved han ikke har den længere eller kunne finde på at dele den, synes jeg det er så pinligt.

Jeg synes det er rigtig svært at være i, og jeg ved ikke hvem jeg skal gå til, og hvad jeg skal gøre for at komme videre. Jeg synes det er super grænseoverskridende at skulle fortælle til mine venner eller forældre, og jeg føler mig super alene i det hele.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tusind tak for dit brev. Du skriver, at det er grænseoverskridende for dig at skulle fortælle andre, hvordan du har det. Alligevel har du delt dine tanker her, og det er både modigt og sejt af dig. Jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Det lyder som om, at fyren fra USA var din første forelskelse. Er det mon rigtigt? Forelskelse kan være en rar og varm følelse, som kan føles som tusinde sommerfugle i maven. Men forelskelse kan også være rigtig svær, forvirrende og hård.

Det bliver den især, når man er ved at miste sin kæreste og forholdet slutter. Så kan forelskelsen komme til at føles som en slags sorg. En sorg over, at have mistet dén, som man så godt kunne lide. Kan du mon følge mig, når jeg skriver sådan?

Jeg spørger, fordi jeg tror, at du sendte ham den video, fordi du virkelig ikke havde lyst til at miste ham. Du var bange for, at I ikke længere skulle være kærester. Og du var måske bange for den kærestesorg, som bruddet ville efterlade dig i. Du har sendt videoen i en slags afmagt.

Men du gjorde det, fordi du var virkelig glad for ham og det I havde sammen. Det er på ingen måde dig, der har gjort noget dumt og forkert. Det er derimod ham. Han har udnyttet, at du havde følelser for ham. Og det har han udnyttet på en måde som gør, at du nu føler dig dum, naiv og skamfuld.

Det er slet ikke okay, det han har gjort. Og det er så uretfærdigt, at det han har gjort, skal få dig til at føle sådan. Han skal ikke få dig til at føle sådan, når det er ham, der har gjort noget forkert. Jeg håber virkelig at du forstår, at intet af det der er sket, er din skyld. Og du skal ikke føle skam!

Selvom du synes det er grænseoverskridende at skulle tale med andre om det, så tror jeg det kunne være en stor hjælp for dig. Det vil hjælpe dig til at føle, at du ikke er alene i det. Nu har du skrevet herind og fortalt om dine tanker. Måske kan du se det som første skridt, til at fortælle det til andre. Næste skridt kan være at finde én, som du føler dig tryg ved. Er der mon én person, som du føler dig tryg ved og som du har mod på at snakke med?

Det kan være din mor, din far, søster, veninde, ven, en lærer eller en helt anden. Jeg synes, at du beskriver det så fint her i brevet, hvordan du har det. Hvis du fortæller én om det, på den flotte måde du har gjort her, så tror jeg, at du vil blive mødt med varme og forståelse. Har du mon mod på det?

Du kan jo aftale et tidspunkt, hvor det passer for jer at snakke. Du kan spørge om I skal gå en tur eller drikke en kop varm kakao. På den måde er der tid omkring jer og ro til, at du kan fortælle det du tænker på. Du kan fortælle, at du har sendt en video afsted, som du skammer dig meget over. Men at du kun sendte den afsted, fordi du var meget forelsket.

Jeg håber virkelig, at du har mod på at snakke med en om det.

Jeg linker også til LGBT+’s hjemmeside HER. Jeg ved ikke, om du før har besøgt hjemmesiden? Men du kan jo kigge lidt rundt. F.eks. ved jeg, at de har et tilbud i nogle forskellige byer, der hedder AURA. Her kan man komme og snakke om stort og småt sammen med andre unge, der f.eks. er homoseksuel som dig. Det kan være, at du har mere mod på at snakke med nogle, som ikke kender dig så godt. Men som derimod måske kan forstå, hvilke tanker du har haft.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Du er altid meget velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.