Presset til video (Og et forfærdeligt forhold)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tusind tak for dit brev. Du skriver, at det er grænseoverskridende for dig at skulle fortælle andre, hvordan du har det. Alligevel har du delt dine tanker her, og det er både modigt og sejt af dig. Jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Det lyder som om, at fyren fra USA var din første forelskelse. Er det mon rigtigt? Forelskelse kan være en rar og varm følelse, som kan føles som tusinde sommerfugle i maven. Men forelskelse kan også være rigtig svær, forvirrende og hård.

Det bliver den især, når man er ved at miste sin kæreste og forholdet slutter. Så kan forelskelsen komme til at føles som en slags sorg. En sorg over, at have mistet dén, som man så godt kunne lide. Kan du mon følge mig, når jeg skriver sådan?

Jeg spørger, fordi jeg tror, at du sendte ham den video, fordi du virkelig ikke havde lyst til at miste ham. Du var bange for, at I ikke længere skulle være kærester. Og du var måske bange for den kærestesorg, som bruddet ville efterlade dig i. Du har sendt videoen i en slags afmagt.

Men du gjorde det, fordi du var virkelig glad for ham og det I havde sammen. Det er på ingen måde dig, der har gjort noget dumt og forkert. Det er derimod ham. Han har udnyttet, at du havde følelser for ham. Og det har han udnyttet på en måde som gør, at du nu føler dig dum, naiv og skamfuld.

Det er slet ikke okay, det han har gjort. Og det er så uretfærdigt, at det han har gjort, skal få dig til at føle sådan. Han skal ikke få dig til at føle sådan, når det er ham, der har gjort noget forkert. Jeg håber virkelig at du forstår, at intet af det der er sket, er din skyld. Og du skal ikke føle skam!

Selvom du synes det er grænseoverskridende at skulle tale med andre om det, så tror jeg det kunne være en stor hjælp for dig. Det vil hjælpe dig til at føle, at du ikke er alene i det. Nu har du skrevet herind og fortalt om dine tanker. Måske kan du se det som første skridt, til at fortælle det til andre. Næste skridt kan være at finde én, som du føler dig tryg ved. Er der mon én person, som du føler dig tryg ved og som du har mod på at snakke med?

Det kan være din mor, din far, søster, veninde, ven, en lærer eller en helt anden. Jeg synes, at du beskriver det så fint her i brevet, hvordan du har det. Hvis du fortæller én om det, på den flotte måde du har gjort her, så tror jeg, at du vil blive mødt med varme og forståelse. Har du mon mod på det?

Du kan jo aftale et tidspunkt, hvor det passer for jer at snakke. Du kan spørge om I skal gå en tur eller drikke en kop varm kakao. På den måde er der tid omkring jer og ro til, at du kan fortælle det du tænker på. Du kan fortælle, at du har sendt en video afsted, som du skammer dig meget over. Men at du kun sendte den afsted, fordi du var meget forelsket.

Jeg håber virkelig, at du har mod på at snakke med en om det.

Jeg linker også til LGBT+’s hjemmeside HER. Jeg ved ikke, om du før har besøgt hjemmesiden? Men du kan jo kigge lidt rundt. F.eks. ved jeg, at de har et tilbud i nogle forskellige byer, der hedder AURA. Her kan man komme og snakke om stort og småt sammen med andre unge, der f.eks. er homoseksuel som dig. Det kan være, at du har mere mod på at snakke med nogle, som ikke kender dig så godt. Men som derimod måske kan forstå, hvilke tanker du har haft.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig. Du er altid meget velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.