Brev
Piger… Jeg forstår jer ikke
Hejsa
Vi hedder V, jeg er en helt normal gut på 15 som blev voldsomt forelsket for godt og vel et havlt år siden. Jeg har ikke helt spesielt meget erfaring når det kommer til tøserne, det her er faktisk min første gang jeg sådan rigtig er blevet det. Men ja nu til mit problem
Som jeg sagde blev jeg forelsket i en pige for et halvt år siden. Vi mødte hianden over skype, og blev ja rimlig hurtig venner vi skrev sammen, delte nogle sange og bare hyggede os. Vi blev mere og mere trygge sammen og endte med at skrive nogle hjerter med mere.
Det gik så til at vi snakket sammen med facecam på. Det var virkelig dejligt, jeg ved ikke lige, jeg er ikke den store og spændene person men, vi kunne snakke i timevis. Det gik så til at vi snakket og skrev stort set hver endeste dag.
Men så en aften indrømmede vi så vores føelser for hianden. “Så vi kan altså li’ hianden… Hmm interresant” åhh det var en hyggelig aften. Det fortsatte så med at vi skrev hjerte og søde beskeder frem og tilbage, det gik så langt til “jeg elsker dig”
Og dog, så var det et langdistanseforhold. Og sådan nogle ting sker når man ikke mødes på en daglig basis. Hun blev forelsket i en anden og hvad skulle jeg gøre? Vi slog op
Siden da har vi ikke snakket det store. Ja vi er “venner” men jeg savner hende, vær dag, vær nat. Jeg har virkelig ikke lyst til at være kærester med hende igen men det endre ikke på det faktum at hun er den dejligste pige jeg nogensinde har mødt. Jeg ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre længere…
Siden vi slog op sad jeg jo ikke ligefrem hjemme, græd, spiste mig fed mens jeg sang “when she loved me” Men jeg blev tre dobbelt så social, jeg svømmer 6 gange i ugen, og jeg træner dobbelt så meget. Jeg gør virkelig noget for at komme videre. Dog kan jeg bare ikke få sparket hende ud af mit hoved, ment med at uanset hvad jeg gør eller tænker på falder mine tanker over på havd jeg ville sige hvis jeg snakket med hende igen. Eller hvad jeg skulle have gjort da vi stadig var sammen.
Det føles som helvede det her. Jeg kan bare ikke gøre mere, men uanset hvad, så savner jeg hende. Selvom jeg flirter med andre piger og de flirter tilbage “men det er ikke hende” Jeg kan godt forstå at hun ikke er den perfekte for mig, men hun kommer fandme tæt på. Hendes udseende, hendes humor, hendes interesser.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, kan bare ikke klare det her mere. Det dræber mig, desuden blev jeg på et tidspunkt så ked at jeg overvejet pillerne, men det hjælper jo ikke på nogen måde. Så jeg jeg forstår bare ikke hvad jeg skal stille op. Eller hvad jeg skal gøre ved mig selv hvis det fortsætter. Har i nogen ide? Kan i hjælpe mig?
“Oh you can fit me inside the necklace you got when you were sixteen, next to your heartbeat where I should be, keep it deep within your soul. And if you hurt me, well thats okay baby only words bleed, inside these pages you just hold me, no I wont ever let you go”
-V
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V på 15 år
Tak for dit brev. At være forelsket er noget af det allerbedste, der findes. Men når man tillader sig selv at blive forelsket, er der desværre også en risiko for, at man bliver såret.
At have kærestesorger er aldrig noget, man lærer at komme hurtigt over. Men der er ingen tvivl om, at det kan være ekstra hårdt, når man aldrig har prøvet “ulykkelig” kærlighed før. Så ved man nemlig ikke, at uanset hvor slemt, det føles, så bliver det bedre. Nogle gange tager det ikke så lang tid, og andre gange tager det meget lang tid. Men man kommer videre. Selv en lille smule gør en forskel, hver gang.
Måske har du hørt nogen sige: “Tiden læger alle sår”? Selvom det kan lyde lidt klicheagtigt, så får du det bedre med tiden - også selvom det er svært at tro på lige nu, hvor du er meget ked af det.
Jeg synes. du har gjort en masse gode og fornuftige ting for at hjælpe dig selv. Du har forsøgt at bruge tiden på noget andet ved at træne og være ekstra social. Og du har endda givet dig selv lov til at flirte med andre. Det er godt. Det skal du fortsætte med, og ja der kommer alligevel små flash og minder om det I havde sammen.
En ting, som du måske har lyst til at prøve, er at “ændre” billedet af hende. Simpelthen fokusere på alt det negative ved hende. Når man er forelsket, ser man ikke disse sider, men man kan godt “snyde” og prøve at digte lidt. Måske er hun slet ikke så perfekt? Måske er hun faktisk super egoistisk eller noget helt andet? Ideen er, at du skal få øje på, at hun ikke er så perfekt, som du går og tænker. Det kan ikke fjerne alle de dejlige minder, men alligevel at se mere nuanceret på det, der skete mellem jer og i bruddet.
En anden ting, som måske kan hjælpe, er, at du helt stopper med at have kontakt med hende. Måske bare i en periode. Det er nemlig lidt svært at gå fra at have været kærester til at være “venner”. Ofte har man brug for en pause, hvor man slet ikke er i kontakt. Især når det ikke er begge parter, der er kommet videre. Måske kunne det være en ide?
Afslutningsvis har jeg brug for at sige, at hun måske er den “dejligste pige, du nogensinde har mødt” - men kun indtil videre. Du er nemlig så ung, at du stadig mødet en masse fantastiske mennesker.. og pludselig vil du opdage, at hun slet ikke er den eneste, der var/er dejlig. Måske er der også andre af Ed Sheerans sange, der vil kunne hjælpe dig på den vej.
De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen