Brev
Pigeproblemer
Kære Børnetelefon.
Jeg er gået hen og er blevet forelsket i min venindes crush, jeg har så dårlig samvittighed over det”. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Drengen er venner med nogle af de typer jeg ikke kan lide”: Men han er både-Sød sjov venlig betænksom flot”. Jeg tør ikke at sige det vil min veninde!, da hun ville blive sur og ikke gide at tale med mig mere!!. Men jeg holder meget af hende og ville næsten gøre alt for hende”.
Ps. Jeg er 13 sååå , har aldrig prøvet at være sådan forelsket før på den måde”
Håber virkelig du kan hjælpe mig”
Bedste hilsner K
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Mange tak for dit brev. Tillykke med din første forelskelse. Det kan være rigtig dejligt, men nogle gange også lidt kompliceret, som du sikkert mærker nu. Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det er aldrig nemt, når to veninder bliver forelsket i den samme dreng.
Men det kan sagtens ske, at man bliver forelsket i den samme. Det hører vi tit fra mange andre børn og unge. Det sker både for drenge og piger.
Måske er det fordi, når man er veninder, så kan man nogle gange lide de samme ting og det gælder også nogle gange drenge?
Måske er det sådan, at din veninde har fortalt dig en masse gode ting om sit crush, så du også har fået øjnene op for hvor sød, sjov, venlig, betænksom og flot han er? Og så kan det sagtens ske, at man bliver forelsket.
Man behøver ikke gøre noget ved en forelskelse. Det er en følelse som du ikke selv bestemmer over. Sådanne følelser kan komme og gå og man bestemmer ikke selv, hvem man bliver forelsket i. Så det er ikke din skyld at du er blevet forelsket i din venindes crush.
Det eneste du bestemmer over, det er hvad du gør ved det. Du bestemmer om du vil lægge an på din venindes crush, begynde at skrive sammen med ham eller fortælle ham, at du er forelsket i ham. Det behøver du jo ikke at gøre.
Hvis din veninde betyder meget for dig og hun er sammen med ham nu, så vil det nok være en dårlig ide at gøre det. For så bliver det nok svært for jer at blive ved med at være veninder for en tid.
Forelskelser kan komme og gå. Det fylder alt, når man er forelsket. Jeg kan godt forstå, du måske føler du bør gøre noget, for når man er forelsket kan man næsten ikke tænke på andet. Måske du også oplever det?
Men det går også over igen på et tidspunkt. Og hvis du hellere vil være veninde med din veninde end kæreste med hendes crush, så bare nyd sommerfuglene i maven og prøv at tænke på noget andet. Du kan måske prøve at lægge mærke til nogle andre drenge?
Din venindes crush behøver ikke vide noget om hvordan du har det – og det gør din veninde heller ikke. Men hvis dig og din veninde godt kan lide at dele alt med hinanden, kan det måske godt være, du kan sige det til hende alligevel.
Måske det kan være en god ide at vise hende mit brev også, hvis hun bliver sur? Så kan hun måske godt se, at det ikke er din skyld, at du er blevet forelsket, og det ikke er noget hun kan blive sur på dig over?
Du kan måske samtidig sige, at det ikke betyder noget for dig, at hun stadig er sammen med sit crush, selvom du er lidt forelsket. Hvis det er sådan du har det? Du kan også fortælle hende, at du ikke har tænkt dig at gøre noget ved det eller komme imellem hende og hendes crush? Måske vil hun så være forstående og ikke blive sur?
Men som sagt kan du også vælge at holde det for dig selv og vente på, at det går over? Nogle forelskelser er korte og kan vare nogle få dage eller uger og andre forelskelser kan blive ved i flere måneder eller længere tid. Det er meget forskelligt.
Jeg håber, mine råd giver mening for dig og du finder frem til det, der føles rigtigt for dig.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen