Brev
Pigen jeg kan lide
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år. Jeg kan virkelig godt lide en pige fra min klasse. Hun er sød og smuk, men selvfølgelig ved jeg ikke om hun kan lide mig. Vi skriver tit sammen på Snapchat og vi spørger hinanden hvad vi laver. Skriver godnat til hinanden.
En af dagene sendte hun en selfie og et hjerte. Jeg svarede hende med et hjerte men jeg blev bange for at det bare var ment som en vennesmiley. Piger kan jo godt finde på at sende hjerter uden nogen betydning i modsætning til drenge.
Jeg er virkelig i tvivl og hun bare tror vi er venner og jeg vil virkelig ikke ødelægge vores gode venskab.
Jeg kan virkelig godt lide hende men vil heller ikke gøre tingene akavede så vi ikke kan være venner.
Hvad skal jeg gøre.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt at høre, at der er en pige, du virkelig godt kan lide. Du skriver, at du ikke ved, om hun kan lide dig. Det er rigtig normalt at føle sådan, når man kan lide én. Faktisk er det tit sådan for både piger, drenge, unge og gamle.
Noget jeg lægger mærke til, er at det faktisk er hende, der sender et hjerte til dig først. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, at hun godt kan lide dig. Men jeg tænker, det måske kan ses som et tegn på, at hun gerne vil have opmærksomhed fra dig.
Det virker til I snakker ret godt sammen over snapchat. Jeg tænker derfor, at næste skridt kunne være at snakke noget mere, når I er i skole. Er der noget tidspunkt i skolen, hvor du kan komme lidt tættere på hende? Det kan også være en idé at skrive til hende og spørge, om I skal ses efter skole.
Måske kunne det også være en god idé at snakke med nogle venner om det. Måske har de været eller er i lignende situation i forhold til at forstå de beskeder og smiley'er, pigerne sender. For du har ret i, at man godt kan misforstå det. Men samtidig tror jeg også, man ind imellem skal tage en chance og kaste sig ud i noget.
Jeg ønsker dig al held og lykke med det.
Venlig hilsen BørneTelefonen