Brev
pige-online-crush
Hej børnetelefonen
Jeg har fundet ud af, at jeg har et crush på en online ven.
Jeg har kendt hende siden november sidste år, og hun er pisse sjov og smuk.
Hun fylder snart 14, og hun kommer fra chicago, usa og vi har kun chattet på discord (både ringet og chattet).
Men jeg ved ikke om hun er til piger, eller om jeg nogensinde skal sige det til hende, fordi jeg er bange for hun aldrig vil snakke med mig igen. Hvad hvis hun kommer til at hade mig!? Hvad hvis hun synes jeg er grim?
Jeg har aldrig haft et crush før, hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Allerførst et stort tak for dit fine brev. Det er dejligt at du har har fået en god  online ven. Det lyder til at I har det rigtig rart sammen.  Jeg kan godt forstå, at du oplever at det er svært at få et crush. Det er jo en helt ny følelse. Så kan man godt blive usikker på,  hvad man skal stille op.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg at du  har lyst til at fortælle hende, hvor glad du er for hende. Men at du også kan blive bange for om hun så aldrig vil snakke med dig igen.
Det er bare så svært, når man oplever et crush og er usikker på, om den man er forelsket i har de samme følelser. Ligesom det også er svært, når man oplever at følelserne ikke er gengældt. Det er  noget rigtig mange kende til. Uanset om man er til piger eller til drenge. De fleste genkender også uroen for at kunne ødelægge venskabet, når man fortæller den anden om sine følelser.  Og desværre- der er ingen enkel løsning.
Du kan jo ikke vide, hvordan hun vil reagere. Du kan enten vælge at fortælle det til hende. F.eks kan du  fortælle hende lidt om dine følelser. Start stille og roligt med at f.eks. at fortælle at du er glad for at kende hende, at du har det rart sammen med hende, osv. Prøv at læg mærke til, hvordan hun  reagerer.
Får du positive svar tilbage, eller mærker du at hun bliver usikker og trækker sig?  Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret – uden at venskabet bliver akavet.
Eller også kan du vælge ikke at sige noget, og håbe på at de følelser du mærker ligeså stille går over igen. For sådan er det også med crush og forelskelse, det er ikke følelser der varer i al evighed. Men jeg er sikker på,  at du kommer til at opleve samme dejlige følelse overfor en anden – mange gange.
Prøv at læse ’gode råd om kærlighed’ og mere om emnet her: kærlighed
Du er også meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen 116111 og få en snak.
Jeg er helt sikker på at du  nok skal finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.
Kærlige  hilsner fra
Børnetelefonen