Brev
Pædofili
Hej.
Jeg er en pige på 15 år og jeg elsker den her dreng på 18 år. Han siger dog at vi ikke kan være sammen på grund af vores aldersforskel og at han vil komme i problemer.
Jeg har prøvet at søge rundt og så et par steder at det ses som pædofili hvis barnet er under 15 år eller er imod det.
Så ses det som pædofili i mit tilfælde? Det gør mig ret trist at tænke på om jeg bare skal give op og finde en ny eller om jeg faktisk har en chance.. Så please hjælp mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Hvor lyder det dejligt, at du elsker en dreng. Og det er godt, at I begge lyder opmærksomme på om I er på den sikre side, da der er en aldersforskel imellem jer. Det kan nogle gange være svært at bruge nettet til at finde klare informationer, og jeg håber at mit svar kan give dig afklaring.
At være 15, og være kærester med én på 18, er ikke pædofili eller ulovligt. Måske har du hørt, at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at to mennesker, der gerne vil have sex med hinanden, begge skal være over 15 (eller jævnaldrende under 15). Den lov er til for at beskytte børn mod at blive udnyttet af mennesker, der er meget ældre end dem selv. Derfor er der ikke noget ulovligt i, at du er sammen med en fyr på 18.
På Sexliniens hjemmeside har de masser af information, som måske kan være relevante for dig, fx om den seksuelle lavalder: http://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder.aspx
Når du skriver ‘være sammen’, ved jeg ikke om du mener seksuelt, eller som kærester uden at have sex. Men her får du lige et par ord med, som jeg håber kan være brugbare.
Det er vigtigt at du ved, at du alene bestemmer over din egen krop. Der er ingen der må presse dig til at gøre noget du ikke vil, eller ikke føler dig klar til. Det er din rettighed.
Jeg vil også sige, at det ikke nødvendigvis haster med at have sex. Det kan være meget forskelligt hvor ‘moden’ man er, og hvor klar man er til forskellige ting. Og der er meget andet to mennesker kan gøre, som er meningsfuldt og rart, og som kan vise kærlighed - at kysse, kæle, se film, lave mad, og andet som giver mening for jer. Det at lære hinanden godt at kende og stole på hinanden, kan være betryggende og vigtigt, inden man begynder at have sex.
At du skriver hertil, og selv har søgt information omkring jeres situation, viser mig at du er en pige der tænker før hun handler, og forstår at passe på sig selv. Det er vigtige og gode egenskaber, som du kan komme rigtig langt med.
Held og lykke
BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.