Brev
P-stav, gravid?
Hej!
Jeg er en pige på 17 år som har fået en p stav. Fik den sat i d. 2 Januar, og det kunne desværre ikke passe med min menstruations cyklus. Jeg har læst på det, og fundet på 4 forskellige og meget pålidelige kilder at man skal bruge kondom i 7 dage hvis den er sat ind et andet tidspunkt i din cyklus..
Jeg har holdt meget øje med dagene, og d. 8 Januar havde min kæreste og jeg så sex uden kondom for første gang. Han fik en udløsning inde i mig, og jeg havde ingen bekymringer før jeg kom til at tænke på at min læge havde sagt, at man skulle bruge det i en lille måned efter.. dog tvivler jeg på at jeg kan stole på den læge, da han også startede med at sige at en p-stav holder i 5 år (den holder jo “kun” i 3..).
Dog nager tvivlen stadig, og har brug for en afklaring? Burde jeg være bekymret?
Mvh
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Tak for dit brev om p-stav. Det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, når du er bekymret og tvivlen nager dig. Det viser mig, at du tager ansvar for dig selv og din krop, og det er en god og vigtig egenskab at have. Derfor lyder det heller ikke rart, at du ikke føler, at du kan stole på din læge.
P-stav er en hormonstav, der lægges ned under huden på overarmen. Det foregår hos lægen og virker som prævention i op til tre år, som du skriver. Fordelen er, at man f.eks. ikke, som med p-pillerne, skal huske at tage en hver dag. P-staven er udmærket til forebyggelse af graviditet. Men ligesom med p-piller, p-ring, spiral og kondom er ingen af præventionsmidlerne 100 % sikre. Derfor er det også rigtig svært for mig, at svare på om du har grund til at være bekymret.
Jeg tænker, at det kunne være en idé for dig at tage en graviditetstest, når du er bekymret for, at være gravid? Det er ikke rart, når den slags fylder så meget. Jeg ved at det kan være svært, og måske føles grænseoveskridende, at købe og tage en graviditetstest. Men måske kan det hjælpe dig med, at få en afklaring og også lette lidt, på de bekymringer du har nu?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med din mor, en moster, ældre søster eller en anden kvinde, du har tillid til, om at du er bekymret for at være gravid og om din oplevelse med lægen? Jeg ved fra andre unge piger, at det kan være rart, at have nogen du kan snakke med om den slags ting. Mange piger/kvinder, kender til de bekymringer eller spørgsmål man kan have, om f.eks. graviditet og prævention. Hvis du beslutter dig for, at tage en test, kunne det måske også være rart, at have nogen at dele det med og som kunne støtte dig?
Hvis du stadig er i tvivl om, hvordan du kommer videre med det, er du meget velkommen at ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale anonymt med en af vores rådgivere.
Med venlig hilsen BørneTelefonen