Orgasme?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Hvor er det dog dejligt, at du har en kæreste, som du har det rigtig dejligt sammen med.

I har været sammen i nogle måneder nu, og er nu begyndt at udforske hinandens kroppe. Jeg vil først rose Jer for, at vente. Det at lære hinanden at kende, før man begynder at udforske hinanden kroppe kan være en rigtig god ide.

Når man giver sig god tid, så får I opbygget kærlighed og vigtigst af alt tillid. Og det er rigtig vigtigt, når I begynder at blive tættere og mere intime sammen. Det at få en orgasme kræver, at man kan slapper af. Derfor er tillid og tryghed til sin kæreste meget vigtigt. Der skal være tid og ro, så man kan mærke de følelser, der kan strømme gennem sin krop.

Orgasmer kan føles forskelligt fra person til person. Og fra gang til gang. En orgasme består i en sammentrækning i underlivet. Og det føles rigtig rart. Bagefter kan man være helt afslappet i kroppen. Det er meget naturligt, at man kan få orgasmer blot ved berøring. Man behøver altså ikke, at skulle have sex – samleje, for at få en orgasme. Det kan faktisk for nogle være nemmere at få orgasme ved at røre, kæle og kysse med hinanden end at skulle få orgasme, udelukkende ved samleje.

Så en god ide er, at du mærker efter, om det er den følelse du får, når du og din kæreste har udforsket hinandens kroppe. Du kan mærke efter, om det er den samme følelse du får hver gang, når han rør dig på bestemte måder. Hvis det samme sker, så er det nok en orgasme eller også er du godt på vej til en orgasme.

Jeg synes det er rigtig flot af dig, at du mærker disse følelser i din krop. Det lyder nemlig til, at du har en god kropskontakt. Og det skal du være glad for. Det er ikke alle der har det. Og det er et tegn på du har det godt, med det der sker.

Du kan læse meget mere om sex og orgasmer her: Sexlinien

Du og din kæreste kan også læse om den første gang, hvordan I kan beskytte Jer, hvis I på et tidspunkt ønsker at have samleje.  Det er nemlig vigtigt, at du/I passer på din krop. Både i forhold til sygdomme, mens også i forhold til en graviditet.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?