Brev
Opholdssted + en dreng
Kære børnetelefonen,
Jeg har en flirt der bor på et opholdssted. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal opfører mig med ham. Han er speciel! Men en dejlig dreng. Han er også ældre end mig.
Sidst jeg havde en kæreste der var ældrer end mig blev mine forældre lidt sure på mig, eftersom de jo ved at han er ældre og tænker på noget andet end mig. Skal jeg fortælle dem jeg har noget med ham? Og hvordan skal jeg opfører mig? Normalt eller?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du lyder meget betænksom og god til at beskrive dine tanker.
Det lyder dejligt med en flirt. Jeg kan godt forstå, hvis det føles lidt anderledes for dig denne gang. Du oplever noget nyt i form af, at han lever på bosted.  Og du skriver, at han er speciel.
Jeg synes det lyder som om, du er god til at se den dejlige dreng, han er. Og jeg tænker, at du bare skal opføre dig helt almindeligt og være dig selv.
Det er okay at tale med ham om det sted, han bor. Du kan måske tale med ham om, at du ikke før har mødt nogen, der bor på bosted. Og være nysgerrig på, hvordan det er for ham at bo der.
Når du skriver, at de lidt ældre drenge tænker på noget andet end dig. Så bliver jeg nysgerrig på, hvad du mon tænker på?
Mon det er noget, du snakker med din flirt om? Mon det er noget, du snakker med dine veninder om?
Jeg tænker på, om dine forældre måske er nervøse for, om du kommer til at gøre noget, du ikke har lyst til.
Måske du kunne tale med dine forældre om, hvad du tænker på?
Hvis de ved, hvad du tænker på, og I måske snakker om, hvordan man passer på sig selv….så kan det være, at de bliver mindre nervøse og sure. Mon det giver mening for dig?
Jeg synes, du virker god til at overveje, hvordan du har det og mærke dine følelser.
Jeg håber du kan bruge den evne til at tale med dine forældre om dine tanker.
Du kan måske vise dem dit brev til os – og mit svar. Det kan for nogle være en god måde at få samtalen igang på.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.