Online-kæreste, løgn og nøgenbilleder?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, at du har mistet tilliden til din kæreste, nu han har løjet om sin identitet.

De sociale medier giver mange muligheder, men desværre også mange begrænsninger. Fx. kan det ske, at man får rigtig god kontakt til et andet menneske, som udgiver sig for at være en helt anden. Du skal vide, at du langt fra er den eneste som har henvendt sig til os med dette problem. Det er desværre ret velkendt og det kan gøre én ekstremt ked af det.

Det lyder til, at i har fået snakket lidt over FaceTime, hvilket er en god ting. På den måde har du fået en idé om, hvilken person der i virkeligheden er på den anden siden af telefonen. Jeg kan godt forstå, at du stadig er meget i tvivl om, hvorvidt du kan stole på ham. Det er svært for mig at rådgive dig om, hvorvidt i skal være kærester eller ej. Den bedste måde for dig at finde svaret på det, det er at mærke efter i maven. Føles det rigtigt? Gør han dig glad? Eller er du utryg? Gør han dig ked af det?

Når man er kærester, skal det helst være sådan, at man får flere positive følelser end negative følelser af forholdet. Giver det mening?

Hvis du beslutter, at i skal forblive kærester, så vil jeg anbefale dig at aftale at mødes med ham. Har du mon egentlig lyst til det? Hvis det er tilfældet, så tænker jeg, at det skal ske. På den måde kan i lære hinanden rigtig at kende og bedre finde ud af, om i er et godt par. Hvad tænker du om det? Det kan være en god ide at have en veninde med første gang, så du ikke er alene, når I mødes.

Du nævner, at I også har delt nøgenbilleder med hinanden. Det er altid meget sårbart. Når man vælger at gøre det, så skal man på en måde gøre op med sig selv forinden, om man stoler nok på den person som modtager dem. Det må du endelig huske til en anden gang. Du skriver, at du er sikker på at han ikke vil dele dem, men at du alligevel frygter om han misbruger dem. Det kan jeg sagtens forstå at du tænker. Nu ved jeg ikke, om man kan se dit ansigt på billederne også?

En god huskeregel er altid, at hvis man vælger at sende nøgenbilleder – så aldrig hav både krop og ansigt med på samme billede. På den måde kan det være meget svært at bevise, at det er dig på billedet, hvis det skulle blive misbrugt.

Kan det være en idé at snakke med ham om denne frygt? Måske du kunne fortælle ham, at du har det dårligt med at billederne er på hans telefon, hvis nu nogle skulle se dem. Fortæl ham, at du har det bedst med, at han fjerner dem. Måske det endda vil øge din tillid til ham? Hvis det er tilfældet, så kan du også fortælle ham det.

Hvis du nu, imod forventning, skulle opleve at billederne blev delt, så er der heldigvis rådgivning og hjælp at hente andre steder. Har du mon hørt om hjemmesiden ”SletDet”?. Linket er her. De rådgiver både i lovgivning og håndtering af billeder. Måske de endda kan hjælpe dig med, hvordan du kan tackle din situation med nøgenbillederne. Kunne du have mod på at tjekke deres side ud og kontakte dem også?

Jeg håber, at du kan bruge nogle af de muligheder jeg har præsenteret i mit brev. Ofte gælder netop disse problemer om, at mærke rigtig godt efter indeni sig selv. Hvordan det hele føles. Det kan være rigtig svært, men jeg håber, at du alligevel vil forsøge.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.